A Foggy Day

• Fresnel

http://web.inter.nl.net/users/fresnel/images/DSCN6846_B_Stamp-Dens-Sat-Resc.JPG

Link

• Antony

Eerst maar eens dubbel geklikt op deze foto, waardoor die meer dan beeldvullend op het scherm verschijnt.

Wat ik minder fraai vind, ook bij eigen foto's, zijn de “wit” uitgeslagen luchten. Bij mist kan een grijzige lucht sfeerverhogend werken.

Op de uitvergrote foto zijn hele mooie details te zien in het gebladerte en in de takken. Kijk eens of je met een fotobewerkingsprogramma wat meer uit die kleuren kan halen door met de levels te spelen, dus met licht-donker, met contrast.

Het verloop naar het wazige in de verte geeft de foto iets raadselachtigs. Er valt meer uit te halen, vooral met de herfstkleuren, het linkerdeel zou weg kunnen blijven, dat leidt af en voegt niets toe aan het sfeerbeeld. Door dichter bij een boom te gaan staan, wordt het contrast met de mistige achtergrond groter.

(Maar als tijdelijk gehandicapte wil ik je niet de boom injagen.)

• Fresnel

Hallo Antony,

Dank je wel voor je reactie.

Alvorens op de verschillende technische kanten van de opname in te gaan, wil ik even refereren aan opmerkingen van De Klik bij een eerder topic.Klik op deze link:

http://fotografie.startpagina.nl/prikbord/10019229/10036972/re-ik-weet-weer-aardig-hoe-het-zit-hier#msg-10036972

In grote lijnen ben ik het met deze opvatting eens.

Dat betekent dat bij de eerste kennismaking een foto mij aanspreekt, of niet. Daarna ga ik verder spitten.

Toen ik vanmorgen vroeg met de camera op pad ging was het eerste wat ik dacht: dít is de goede mist: dun genoeg om nog details te zien, maar toch dik genoeg voor een verstild beeld.

Ik liep naar de pek van de foto en “zag” in mijn hoofd al de opname “A Foggy Day”. Ook de naam stond al vast. Ik moest alleen nog even goed in de zoeker kijken en op de knop drukken, maar in wezen was in mijn hoofd de foto allang gemaakt.

Thuis gekomen was ik tevreden over het resultaat: de sfeer van een foggy day zoals in het lied van Fred Astaire uit 1937 met ..For suddenly, I saw you standing there…

Alleen een storend bord heb ik weggeretoucheerd. Plus nog wat: zie veder,

Niet dat het een perfecte foto is. Die heb ik nog nooit gemaakt. Maar ik vind deze interessant genoeg om te laten zien.

Dan de verschillende nadere opmerkingen.

De lucht, ja die lucht. Wat doe je er aan als die zó is: helder wit-grijs. In een sluier neerhangend tot op de aarde. Fotografisch altijd als “lelijk” beoordeeld, zo’n licht vlak. Maar ik vind het onzin om via een kunstmatige layer daar aan te gaan zitten rommelen.

Dan de kleur, details, contrast. Het vreemde verschijnsel doet zich voor dat op mijn foto-computer de opname er kleurig en levendig uitziet. Overgebracht naar de website en naar dit forum blijft er een veel valere foto over! Daarom heb ik de kleurverzadiging wat verhoogd, tot de grens dat de kleuren merkbaar gaan verschuiven. Ook contrastversterking maakte de opname niet beter.

Tenslotte de linkerkant. Normaliter haal je die weg. Heb ik in eerste instantie ook gedaan. Maar dan mis je wat: je ziet dan niet dat daar de doorsteek ligt naar een lager niveau, naar het water. Ja inderdaad, dat groen is geen grasveld, maar het water dat van de duinen afstroomt en via kanalen in de Kagerplassen terechtkomt. Maar het is egaal bedekt met alg. Daarom heb ik links laten staan. Het is een soort poortje dat toch bij de opname hoort.

PS: het pad van deze foto is hetzelfde als dat van “ Avondlicht”. Ook “Indian Summer” zit hier. Zo zie je: ook als je dicht bij huis moet blijven, is er genoeg interessants te zien.

Bedankt voor je reactie en tot de volgende foto.

• Antony

Ja, goed uitgangspunt: de foto al zien, voordat je hem gemaakt hebt.

Ik begrijp nu ook het verhaal met de witte lucht: je wilde die boom er in zijn geheel op hebben. Dan krijg je die witte lucht er gratis bij. Wellicht is er een mogelijkheid om eens zo te lopen, in of uit te zoomen, dat je die boom in zijn geheel fotografeert, dat er een achtergrond achter zit, zonder die witte lucht.

Verder zou ik denken: morgen is er weer een dag, regen of zon, maakt niet uit en ik kijk wat ik schiet. De lol van het fotograferen, daar gaat het toch om. En dat vind ik bij jou, ook bij je beginnende website, terug.

Nog een punt: het is interessant om je eigen foto's eens te bekijken op een andere pc. Kleuren, contrasten kunnen dan heel anders zijn.

Zo, 22 uur, tijd voor een borrel.

• Fresnel

Om het aandeel van de “witte lucht” in de opname te verminderen, is jouw suggestie de opname van een grotere afstand te nemen en dan zoomen.

Door de verandering van perspectief én het grotere brandpuntsafstand wordt het aandeel van de lucht in de totale opname inderdaad kleiner.

Maar hierdoor ontstaat er weer een nieuw probleem: door te zoomen wordt het beeld “platter”.

De diepte, het perspectief wordt gecomprimeerd. Het beeld wordt meer 2D in plaats van 3D.

En die diepte is juist in deze opname van belang.

Zo zie je: bij het maken van een opname moet je altijd compromissen sluiten en de balans zoeken tussen tegenstrijdige eisen.

• nikonsjoerd

Nu pas? :)-D