Fotografen zonder foto's-II

• Fresnel

Forum-lid Gregoir heeft meermalen aandacht gevraagd voor het feit dat op dit fotografie-forum veel over camera’s en aanverwanten wordt gesproken, maar dat er nauwelijks foto’s te zien zijn.

In ieder geval één reden daarvoor is dat de foto’s al “ergens” op een internet-server moeten staan. Je kan dan naar Flickr gaan of een andere site.

Maar het leukste is een eigen foto-site, zoals Gregoir heeft.

Afgelopen dinsdag kocht ik via internet een programma en ging aan de slag.

Door een ongeluk tijdens het fotograferen, ben ik aan huis gekluisterd, dus dit was een goede afleiding.

Vier dagen en een aantal uren verder, is er het bijgaande resultaat.

Het is allemaal nog in opbouw, maar je krijgt een indruk.

Voor de goede orde: bij de start vier dagen geleden had ik geen enkele kennis van websitebouw.

Verder heb ik ook geen gebruik gemaakt van sjablonen of templates.

Het ziet er dan wel allemaal wat gelikter uit, maar ook cliché. Zelf pionieren is een deel van de lol!

Fresnel

• Dennis

Ga zo door zou ik zeggen.

Je moet ergens beginnen en al doende leert men, waardoor de site waarschijnlijk nog vele updates gaat krijgen.

Beterschap en veel plezier met dit mooi stukje tijdverdrijf (tu)

• Fresnel

Dank je wel voor je reactie, Dennis.

Positief commentaar is altijd welkom!

Stapje voor stapje een eigen fotografie-website opbouwen is leuk en leerzaam werk.

Ik krijg een steeds groter respect voor mensen die een écht professionle site kunnen bouwen!

Hierbij een link naar zo'n site.

Sigma DP-1 camera.

• Rudo

Lekker creatief, apparte kleur dat geel wel heel gedurfd, maar het stoorde mij niet (dat zou je wel verwachten van zo'n felle kleur), zie je toch niet vaak, meestal is het zwart.

Met welk programma bouw jij je site?

Groetjes van Rudo

• Fresnel

Hallo Rudo,

Het programma is WYSIWYG Web Builder.

Ontworpen door een Nederlands bedrijf. Kosten $ 39,95 ( ja, dollar). Ze marketen internationaal.

Op dit uur een week geleden had ik nog nooit een website gemaakt. Geen flauw idee hoe dat moest.

Via een tip van de HCC Apeldoorn kwam ik op de naam.

's Middags kocht ik het programma. 's Avonds aan de slag.

Hierbij de link.

Web Builder

Ja, dan dat geel.

De basis op mijn scherm is het chamois: nl de kleur van het klassieke foto-album, zoals mijn bedoeling was.

De gradient gaat naar een donkerder, gelere tint.

Door jouw opmerking ben ik bij anderen op het scherm gaan kijken: inderdaad veel geler!

Kortom, hier hebben we dus te maken met de kwestie van het Color Management: de callibratie.

Niet ieder scherm geeft de geplande kleuren exact weer zoals bedoeld.

Dat zal één reden zijn waarom men graag met zwart werkt: nooit geen kleurafwijkingen.

Groeten,

Fresnel

• Antony

Dat geel is gelukkig weg en vervangen door grijs. Tegen die neutrale achtergrond komen je foto's beter uit. En je zit lekker te spelen met de vormgeving van je website.

Nu je andere poot mishandelen, dan heb je volgende week ook nog gelegenheid om aan je site te werken.

• Fresnel

Dank je voor je positieve reactie, Anthony. Dat geeft de burger moed.

Ik probeer er iets interssants van te maken.

Nee, die andere poot heb ik nodig om wat rond mijn huis te strompelen met mijn camera.

Ook de alledaagse onopvallende dingen om het huis hebben soms een verassende fotografische kant.

Vooral als het licht mooi is, zoals vandaag.

Groeten,

Fresnel.

• Antony

Zo te zien is je poot nog niet beter, want je website is weer wat verder in ontwikkeling. Leuk om te volgen.

Waarom zet je de hoofdstukindeling niet op de openingspagina? Ruimte genoeg daar. En het scheelt een keer aanklikken.

En waarom zet je bij eigen werk geen icoontjes ipv “fotopagina”. Met een icoontje verwijs je duidelijker naar bv landschappen, dieren, Alpen, etc.

En probeer eens een “contact”knop voor elkaar te krijgen.

Je ziet, ik volg je stiekum.

Groet, Antony.

• Fresnel

Hallo Antony,

Dank je wel dat je de ontwikkelingen volgt.

Van je adviezen zal ik zeker gebruik maken.

Bij het ontwerpen en ontwikkelen van een eigen website blijken er zoveel zaken waar je over na moet denken.

De kleinste onderdelen vergen aandacht.

Bijv. de openingspagina. Nu is hij sober en eigenlijk wil ik dat zo houden.

Iedereen ziet direct dat het om een fotografie-pagina gaat.

Eigenlijk moet ook dat zwarte knopje weg en zou het aanraken van de foto genoeg moeten zijn om de site te openen. Maar ik ben eindeloos aan het puzzlen geweest en krijg dat niet voor elkaar.

Ook heeft het eindeloos geduurd voordat ik door had op welke punten het uploaden van de site almaar fout ging.

Zo is er zoveel en de dag zo kort.

Mijn eerste doel om de site te beginnen was een publicatie-platform te hebben, zoals ik bij de start van het bericht schrijf. Hierbij weer twee foto’s

De avondfoto maakte ik van de week met mijn simpele Coolpix 3100. Ik strompelde op mijn krukken door het donker, draaide mijn kruk om en had een mooi statief. Want de belichtingstijd is 2 sec bij max.F en max ISO (=400).

De kermisfoto is twee maanden geleden gemaakt met mijn 2Mpix mob.telefoon met een lens zo groot als een speldeknop!. Minder dan 1mm diameter doorsnede!

“Jezus waakt!” zegt het groene kruis in de verte.

Toen ik hem maakte moest ik denken aan de mooie kermisfoto’s van Gregoir.

Ik hoop dat je de ontwikkelingen blijft volgen.

Fresnel

Link

Link-2

• Fresnel

Oorspronkelijke bericht dat hier stond verwijderd.

Het oorspronkelijke bericht bevatte de melding dat ik bij een aanpassing van mijn website door een onbegrepen oorzaak in de broncode was terecht gekomen. Daardoor functioneerde niets meer en moest ik alles, inclusief de foto's verwijderen.

Gelukkig had ik nog een oude versie die nog werkte en blijft de schade binnen de perken.

Maar is er toch dagen werk weg.

Alle begin is moeilijk.