Foto's kleiner maken

• Monique

Hallo, ik heb sinds dit jaar een Panasonic FZ 28. Speciaal aangeschaft voor onze reis naar Nieuw Zeeland.

Ik ben hier echt nieuw in dus heb geduld met me.

Ik was gewend dat mijn bestanden van foto's iets van 1+ MB waren. Dus opslaan op CD/DVD. Kon ik er echt mega veel op kwijt.

Nu blijkt dat via de FZ 28 de bestanden 3+ MB zijn en er nu nog geen eens 200 foto's op 1 CD passen.

Hoe los ik dit op?

Kan ik de foto's kleiner maken qua bestand grootte? Of stel ik nu een rare vraag?

Ik weet echt niet hoe zoiets werkt eigenlijk.

Wie o wie, kan mij verder helpen.

Thanks.

• Rudo

Hallo,

Ik denk dat je de camera ook anders in kan stellen zodat die met minder megapixels opneemt.

Foto's verkleinen doe ik vaak met irfanview. Foto aanklikken, bovenin op “image” klikken en kiezen voor resize/resample

Daar kun je zelf beplaen hoe groot de foto mag zijn (ander hoeveelheid pixels)

Maar waarom brand je de foto's niet op een DVD. Kosten tegenwoordig maar ietsjes meer dan een CD, maar er kan 6 keer zo veel op….. het is maar een idee!

Groetjes van Rudo

• Antony

Waarom zet je je foto's niet op een externe harddisk? Heb je ze allemaal bij elkaar. Externe hd is zo groot, die heb je voorlopig nog niet vol en duur zijn ze ook niet.

• brulboei

Heb ook de FZ28, is niet zo moeilijk je resolutie op een na laagste tezetten via het menu. Wel zonde, je boet in op kwalitijd van de foto. Bij mij staat de resolutie op z'n hoogst, is dan ongeveer tussen de 4.5 en de 5.5 MB per foto. Kan ook meer met de foto doen.

• Joop

Hierbij wel advies zet, brand de foto's ook op dvd. Ze gaan nog wel eens stuk de externe HD. Zou jammer zijn als je alle foto's dan kwijt bent.

• Monique

Hallo allemaal. Bedankt voor de reacties zover. Helemaal top.

Misschien een gekke vraag in jullie ogen maar als ik DVD's koop om op te branden, moet ik dan nog ergens op letten.

We zijn een beetje van de oude stempel dus werken nog met CD. Zoals bij tv velen met DVD werken, werken wij nog met video. Dus dan weet je het wel he? :-))

Ik merk ook dat als ik foto's via mail wil versturen, dit niet meer kan zoals eerst.

In 1 mail deed ik dan wel eens 10 foto's. Nu passen er net 2 in de bijlagen.

Ik heb Nero 8. Is dat wellicht in dat programma aan te passen zodat er meer past in een mail of zelfs op een CD/DVD?

Programma waar Rudo het over heeft, dat ken ik niet. Is dat te downloaden ofzo?

Of heb je een andere tip hierover?

Wederom lots of thanks voor alle reacties en input.

• Joop

Infraview is gratis te downloaden.

Waar je met DVD op moet letten als je deze koopt is het merk. Niet die van de Aldi of de Hema of.

Ik heb zelf hele goede ervaringen met Imation. En branden niet op de hoogste snelheid maar op de helft van wat je brander aan kan.

Als je foto's wilt versturen naar mensen kun je deze verkleinen, doe ik ook. Let wel op sla apart op, niet het orgineel overschrijven.

Ik zet er een “k”achter het nummer van de foto bv img2000k.jpg

Met brander of versturen weet ik welke foto ik moet hebben en welke niet.

En hier staat ook nog altijd een videorecorder in huis ipv een DVD of HD recorder.

• Monique

Hallo Joop, hoe doe jij dat? Foto's kleiner maken. Werk jij met infraview?

Hoor het heel graag van je.

Oh enne we zijn dus niet de enigen die nog vasthouden aan videorecorder. LOL.

• Remco Jan

Als het enige probleem dat je hebt met de bestandsgrootte het opslaan op CD is, zou ik zeggen: gebruik gewoon wat meer CD's… Die dingen kosten bijna niks. Tenzijn jullie CD-brander ook DVD's brandt, dan kan je er net zo goed een DVD branden.

• Joop

Ik werk zelf met Canon Digital Photo Professional, wat bij mijn camera is geleverd.

Alleen ik doe net zoals eerder omschreven ik verklein de foto dan op pixels. Foto orgineel bv 3400 pixels breed dan verklein ik dat tot 1000 pixels.