Foto's kleiner maken

• Monique

Hallo, ik heb sinds dit jaar een Panasonic FZ 28. Speciaal aangeschaft voor onze reis naar Nieuw Zeeland.

Ik ben hier echt nieuw in dus heb geduld met me.

Ik was gewend dat mijn bestanden van foto's iets van 1+ MB waren. Dus opslaan op CD/DVD. Kon ik er echt mega veel op kwijt.

Nu blijkt dat via de FZ 28 de bestanden 3+ MB zijn en er nu nog geen eens 200 foto's op 1 CD passen.

Hoe los ik dit op?

Kan ik de foto's kleiner maken qua bestand grootte? Of stel ik nu een rare vraag?

Ik weet echt niet hoe zoiets werkt eigenlijk.

Wie o wie, kan mij verder helpen.

Thanks.

• Rudo

Hallo,

Ik denk dat je de camera ook anders in kan stellen zodat die met minder megapixels opneemt.

Foto's verkleinen doe ik vaak met irfanview. Foto aanklikken, bovenin op “image” klikken en kiezen voor resize/resample

Daar kun je zelf beplaen hoe groot de foto mag zijn (ander hoeveelheid pixels)

Maar waarom brand je de foto's niet op een DVD. Kosten tegenwoordig maar ietsjes meer dan een CD, maar er kan 6 keer zo veel op….. het is maar een idee!

Groetjes van Rudo

• Antony

Waarom zet je je foto's niet op een externe harddisk? Heb je ze allemaal bij elkaar. Externe hd is zo groot, die heb je voorlopig nog niet vol en duur zijn ze ook niet.

• brulboei

Heb ook de FZ28, is niet zo moeilijk je resolutie op een na laagste tezetten via het menu. Wel zonde, je boet in op kwalitijd van de foto. Bij mij staat de resolutie op z'n hoogst, is dan ongeveer tussen de 4.5 en de 5.5 MB per foto. Kan ook meer met de foto doen.

• Joop

Hierbij wel advies zet, brand de foto's ook op dvd. Ze gaan nog wel eens stuk de externe HD. Zou jammer zijn als je alle foto's dan kwijt bent.

• Monique

Hallo allemaal. Bedankt voor de reacties zover. Helemaal top.

Misschien een gekke vraag in jullie ogen maar als ik DVD's koop om op te branden, moet ik dan nog ergens op letten.