statieflengte

• Rudo

Misschien heb jij wel slecht geschreven? Want volgens mij ging Joop juist door op jouw zin: “Niet vanwege jouw houding, want die is ondergeschikt aan de foto”

En als ik jouw bericht dan heel goed ga lezen, schrijf je dus dat een maximaal verstelbaar statief belangrijk is, maar niet om je lichaam zo veel mogelijk in de juiste houding te kunnen houden. En nu zeg je dus in je bericht dat je hetzelfde bedoelde als Joop, maar waarom dan de zin: “Niet vanwege jouw houding, want die is ondergeschikt aan de foto”

Daar komt bij dat je het volledig met Remco eens bent (althans dat schrijf je) die totaal niets om comfortabel achter het statief staan geeft, en toch zeg je dus nu…….

Maar zo las ik het, dat zal dan wel slecht zijn……

Ik had je al eens eerder geschreven, dat wanneer je weer wat schrijft, je weeeeeer gelijk hebt!

Rudo

• De Klik

Wat een stel kinderen.

Een maximaal verstelbaar hoog statief kan dus makkelijk zijn als je over een menigte moet fotograferen.

Dat kan een kind bedenken.

Maar het gaat ook daarbij om de foto.

Niet om de fotograaf.

Maar laat maar, ik zal me met een dergelijk simpel topic niet meer bemoeien en over laten aan de wannabees

• Rudo

Ondanks dat ik eerder schreef dat je bij je volgende bericht weer gelijk zou hebben, moet ik je nu toch echt ongelijk geven!

Het is denk ik beter als jij je met geen enkele topic meer bemoeit! :D

• De Klik

En dat bepaal jij?

Welk deel van mijn betoog is volgens jou niet waar dan Rudo.

Wat moet je met een statief opstelling die lekker is voor jou als je daarmee slechte foto's maakt?

• Rudo

tja… je moet in mijn vorige bericht even naar beneden scrollen. (als fotograaf moet je wel op details letten, en het detail dat er een enorm blauw vlak onder mijn zin aanwezig is, was jou blijkbaar nog niet opgevallen

Ik kan aan jou wel uitleggen wat er aan jouw verhaal niet klopt, maar het enige wat je dan is een potje lopen janken, dingen herhalen en nog een keer lopen janken dat je beter maar niet meer kan reageren…. Ik reageer heel inhoudelijk op jouw state ment, maar wat is jouw reactie:

“Wat een stel kinderen”

Terwijl jij jezelf tegen spreekt…… Om dan nu maar te rageren op jouw statement. Wat moet je als amateur met een een mooie foto als je dan vervolgens je werkgever moet bellen dat niet kan komen werken? Want laten we wel wezen, als iemand beginnersvragen gaat stellen over een statief, zal het vast geen fotograaf zijn maar een hobbyist.

Maar je volgende bericht zal wel weer iets zeggen als: “Typisch weer een wannabe bericht, laat ik mijn tijd maar ergens anders in steken.”

en ik vraag mij iedere keer weer af, wanneer komt ie zijn beloftes nou eens na?

• Remco Jan

Kan hier geen slotje op zoals op sommige andere prikborden ook wordt gedaan bij zinloze discussies?

• De Klik

Beste Rudo,

Uiteraard had ik het hele stuk gelezen en zeker niet de laatste zin over het hoofd gezien.

Vandaar ook mijn vraag of dat aan jou was om te bepalen. Vervolgens was het nu dus 2 maal gewijzigd waarbij een grijnzende “smiley” was toegevoegd.

Ik jank niet, ik reageer. Indien je even de moeite zou nemen om correct te bepalen wat hier aan de hand is zou je mogelijk een beetje anders reageren.

Maar nu even on-topic.

Een beginner stelt een vraag over een statief.

Gaan we dan een beginner, omdat het een beginner is, een advies geven wat niet logisch is.

Bij statief lengte ( waarbij geen budget gegeven wordt) geef ik dus een advies wat op een fotografie forum gericht is op de fotografie.

We zijn hier niet op het prikbord van de arbeidsdeskundige.

Een hoog en goed verstelbaar statief was dus het advies. Dit vanwege de veelzijdigheid van een dergelijk statief. De meeste hobbyisten willen 1 statief kopen en niet voor verschillende situaties verschillende zaken meeslepen.

Dat alles is dus niet “voor je rug”, maar voor de kwaliteit van de foto's.

Het oogpunt van waaruit je fotografeert wordt bepaalt door het beeld wat je wilt maken. Indien de afstand zo enorm is dat het nagenoeg niets meer uit maakt kan elk hoog en goed verstelbaar statief ook op een comfortabele hoogte worden gezet.

Let daarbij dus enigszins op de lengte van de poten. Indien alleen de kop op de “staander” erg hoog kan is het statief meestal minder stabiel.

Gewicht kan ook belangrijk zijn, dat is afhankelijk van de gebruikswens. Indien je die niet specifiek hebt zou ik kiezen voor de meest stabiele die jouw budget kan betalen.

• Rudo

De Klik Schreef:

——————————————————-

> Beste Rudo,

>

> Uiteraard had ik het hele stuk gelezen en zeker

> niet de laatste zin over het hoofd gezien.

> Vandaar ook mijn vraag of dat aan jou was om te

> bepalen. Vervolgens was het nu dus 2 maal

> gewijzigd waarbij een grijnzende “smiley” was

> toegevoegd.

> Ik jank niet, ik reageer. Indien je even de moeite

> zou nemen om correct te bepalen wat hier aan de

> hand is zou je mogelijk een beetje anders

> reageren.

Eerlijk gezegd had ik nogal een vijandig betoog geschreven, maar heb het direct verwijderd en geschreven wat er nu staat. Ik heb het verwijderd omdat het niets bijdroeg. Maar omdat ik al wat geschreven had, moet je wel een bericht schrijven (minimaal één leesteken geloof ik)

Ik had de smiley eerder al toegevoegd, maar die deed het dus niet, daarna nog een keer geprobeerd, en deed het weer niet toen heb ik maar de tekst : “hier moet een breedlachende smiley staan, maar die doet het niet….” neergezet en nu staat er wel een smiley…. ik bergijp er niets van…. het was bedoeld als een grapje, niets meer, om de zaken tussen ons in wat luchtiger te maken.

>

> Maar nu even on-topic.

>

> Een beginner stelt een vraag over een statief.

> Gaan we dan een beginner, omdat het een beginner

> is, een advies geven wat niet logisch is.

> Bij statief lengte ( waarbij geen budget gegeven

> wordt) geef ik dus een advies wat op een

> fotografie forum gericht is op de fotografie.

Ja, maar een beginnende fotograaf zal duidelijk andere wensen hebben dan een gevorderde fotograaf.

> We zijn hier niet op het prikbord van de

> arbeidsdeskundige.

Dat klopt, van die arbeidsdeskundige, maar ik denk juist ook dat comfort belangrijk is, want als men vervolgens zegt ik kan er niet lekker mee werken omdat men er altijd in een lastige positie achter staat en dat ding vervolgens in de kast gooit of op marktplaats…… Terwijl een beginner eerst denk ik moet leren omgaan met simpel materiaal. Je praat en beginner toch ook geen Nikon D3x aan of de Canon 1DS aan. Eerst leren met normale zaken te leren werken en dan eventueel andere aparatuur kopen die specifiek bedoeld zijn voor de wens van de fotograaf.

> Een hoog en goed verstelbaar statief was dus het

> advies. Dit vanwege de veelzijdigheid van een

> dergelijk statief. De meeste hobbyisten willen 1

> statief kopen en niet voor verschillende situaties

> verschillende zaken meeslepen.

> Dat alles is dus niet “voor je rug”, maar voor de

> kwaliteit van de foto's.

> Het oogpunt van waaruit je fotografeert wordt

> bepaalt door het beeld wat je wilt maken. Indien

> de afstand zo enorm is dat het nagenoeg niets meer

> uit maakt kan elk hoog en goed verstelbaar statief

> ook op een comfortabele hoogte worden gezet.

> Let daarbij dus enigszins op de lengte van de

> poten. Indien alleen de kop op de “staander” erg

> hoog kan is het statief meestal minder stabiel.

> Gewicht kan ook belangrijk zijn, dat is

> afhankelijk van de gebruikswens. Indien je die

> niet specifiek hebt zou ik kiezen voor de meest

> stabiele die jouw budget kan betalen.

Ik ben het hier mee eens, maar kreeg eerder de indruk dat je jezelf tegensprak, maar begrijp nu dat je meerdere adviezen bedoelde….. excuses voor mijn ondoordachtheid en taalgebruik.

Groetjes van Rudo

• De Klik

Waar het mij om ging Rudo, is dat uiteraard de fotografie op de eerste plaats komt.

En een beginner adviseer je dus ook een statief waar men jaren mee verder kan.

Geld uitgeven is niet zo moeilijk, geld uit geven aan de juiste zaken is soms lastig. Daarom vraagt men advies.

Maar goed, we zijn er uit. Ook als beginner koop je dus een hoogpotig statief.

Kost een tikkie meer, maar dan hebbie ook wat.

>:D<

Doet m'n smiley het?

• richart

Dank u voor de moeite die genomen is om mijn vraag te beantwoorden. Een statief maakt blijkbaar een hoop emoties los.

Mijn vraag was naar aanleiding van een nog te kopen statief, en een aanbieding in Zoom.nl waarin bij het afnemen van een nieuw abonnement een Redged statief cadeau gedaan wordt. De verleiding is groot om meteen dat abonnement te nemen, maar toen vroeg ik mij af (omdat ik vaak zonder statief foto's in de staande houding op ooghoogte maak) of het niet ‘beter’ is om toch te zoeken naar een statief die mijn lengte heeft.

Laat ik het anders vragen; wat zijn miskopen? waar moet ik op letten bij de keuze van de kop?