statieflengte

• richart

Hallo,

De lengte van statieven varieren nogal. Gaat het er bij lengtekeuze nou om dat je een statief neemt die (bijna) dezelfde lengte heeft als je eigen lichaamslengte (zodat je normaal staand op ‘dezelfde’ hoogte kunt fotograferen als wanneer je geen statief gebruikt)?

Of wat is een aan te raden statieflengte (ik ben zelf 1.85m).

RB

• Joop

Ik heb zelf een statief naar mijn lichaam lengte zodat ik erniet zo raar achter hoef te staan.

• meid

Ik zou me er niet zo druk om maken

• klaasx

Als je het regelmatig gebruikt is een goede lengte volgens mij WEL belangrijk. Te kort, dan sta je iedere keer met gebogen rug, en is het bovendien lastiger om door de zoeker te kijken. Gewoon effe goed uitproberen zou ik zeggen.

• Remco Jan

Uiteindelijk gaat het erom dat het statief op de juiste hoogte voor de perfecte foto staat, niet om er comfortabel achter te kunnen staan…. Toch?

• De Klik

Helemaal juist Remco Jan.

Een maximaal verstelbaar en hoog statief is dus prettig. ( een hoog statief kan ook heel laag)

Niet vanwege jouw houding, want die is ondergeschikt aan de foto.

• Joop

Daar kom je nog achter als je een lichamelijke beperking krijgt. Neem van mij aan dan wil je graag een statief naar jou lichamelijke afmetingen.

• De Klik

ohja?

Prima.

Zoals gewoonlijk weet je het beter Joop.

• nikonsjoerd

Joop heeft hier toch echt wel een goed punt hoor. Niet alle foto's neem je vanuit een gek standpunt, maar gewoon staand. Net zoals je zonder statief zou doen. En dan komt het wel heel erg op je rug aan als je net even gebogen moet staan voor steeds 20 a 30 seconden.

Compositie maken, scherpstellen, diafragma en sluitertijd….foto nakijken, etc… hele verhaal opnieuw. Ander kaartje erin….

Ga je echt wel voelen!

Ik wil zelfs nog verder gaan dan Joop door te zeggen, neem een statief dat hoger kan dan jezelf. Een klein stevig plastick krukje erbij en je kan zo over de menigte heen fotograferen. Kan je toch rechtop blijven staan en een hoop lol voor 20 euri met een krukje.

• De Klik

Zoals gewoonlijk wordt er weer heel slecht gelezen.

Wat zei ik? Een hoog statief is prettig.

Maar sjoerd en joop moeten hun uiterste best doen om mij tegen te spreken.

( al moeten ze iets verzinnen)