vraag over keuzes A en S op mijn camera

• marianne

Hallo fotoliefhebbers,

Ik fotografeer al jaren en kan goed met mijn camera omgaan. Ik heb het alleen altijd spelenderwijs geleerd. Termen als scherptediepte etc heb ik mij inmiddels eigen gemaakt, maarrrrrrr….. ik wil nu op mijn camera gebruik maken van keuzes als lensopeningsprioriteit en sluiterprioriteit (A en S op het wieltje).

Als ik zie wat een cursus kost (en wat ik al weet) vind ik het eigenlijk een beetje zonde om een hele cursus te nemen.

Ik heb eigenlijk maar één vraag:

Bij de lensopeningsprioriteit kun je zelf het diafragma instellen maar niet de sluitertijd. Ik zou dan verwachten dat het toestel de sluitertijd aanpast, zodat ik toch iets op de plaat krijg. Maar als ik keuze A gebruik, wordt de foto helemaal zwart??? Hoe kan ik keuzemogelijkheden A en S gebruiken?

Hoop dat iemand mij verder kan helpen!

Groetjes Marianne

• Gregoir

A = Aperture value

Zet de instelknop op A en kies daarna, met een ander instelwieltje of iets dergelijks, zelf een diafragma dat je wilt gebruiken, bijv. 5,6. De camera kiest dan zelf de bijbehorende sluitertijd.Het door jouw gekozen en ingestelde diafragma wordt ergens in of op je camera zichtbaar.

S = Shuttertime value

Zet de instelknop op S en kies daarna, met een ander instelwieltje, zelf een sluitertijd die je wilt gebruiken, bij. 1/200. De camera kiest dan zelf het bijbehorende diafragma.De door jouw ingestelde sluitertijd wordt ergens zichtbaar.

Succes,

Gregoir

www.fotogregoir.dds.nl

• marianne

Hoi Gregoir,

Wat geweldig dat je me zo snel antwoordt.

Mijn camera is op de P-stand vaak wat lichtgevoelig. Bij weinig licht heb ik snel bewogen foto's.

Op zich zijn helderheid en kleur zo goed als perfect.

Pas probeerde ik dit op te lossen door op de A-stand een beter diafragma te kiezen, waarbij ik er dus van uit ging dat het toestel zelf de sluitertijd zou aanpassen. Helaas kreeg ik een volledig zwarte foto. Snap daar niets van?