Opslaan foto.s op schuif

• ronald

Hallo mensen

ik heb een vraag over het opslaan van foto's in mappen

Ik wil foto's op slaan op schuif, recht streeks of via lightroom.

Maar ik weet niet goed wat nou het beste / makkelijkste is

op datum in map en dan na de dag ook nog een onderwerp er aangeven

of op onderwerp en dan op datum.

kortom wat is nauw een goede manier van archiveren.

om het latter weer makelijk terug tevinden

gr ronald

• Joop

Ik sla de foto's op met als naam onderwerp en volledige datum. bv Bloemen 23092009

Vergeet niet de foto's te backuppen op cd - dvd. Maak meerdere aan ivm slijten van cd - dvd.

Een HD kan crashen en je zulkt niet de eerste zijn die al zijn foto's kwijt is.

• Remco Jan

Je kan ook een RAID systeem gebruiken, dan is opslag op HD best wel betrouwbaarhh….

En als je dan toch nog op CD of DVD wilt opslaan neem dan archival verantwoorde schijfjes (zoals deze: http://www.kamera-express.nl/index.php?page=subsubtypes&subsubtype=1699). Kost wat meer, maar ze blijven wel lang goed.

• Remco Jan

Wat er nog bij moest:

Een groot voordeel opslag op een raid systeem is dat je backups kunt automatiseren, zodat je niet kan vergeten te backuppen. Bovendien heb je dan meer tijd om te fotograferen.

• nikonsjoerd

Dus een nadeel van een niet raid systeem is dat het hierbij niet mogelijk is om backups te kunnen automatiseren? Kom op zeg, dat meen je toch niet he! (td)

• Joop

Een harde schijf is nooit te vertrouwen ook een raid systeem niet. Voor korte tijd backup oke, maar voor lange tijd nooit.

Kijk een voeding kan ook stuk gaan en hierdoor teveel spanning afgeven aan de rest van je onderdelen van je computer.

Daarom worden bij bedrijven ook altijd een harde backup gemaakt van de data op de server. Dit is vaak op tape.

Je moet gewoon rekening houden met;

A: Overspannig,

B: Bliksem Inslag,

C: Slijtage - Kapot gaan HD

D: Inbraak.

E: Brand

En dan zijn HD niet veilig. Ook al zijn de moderne HD best wel betrouwbaar en hebben een zeer lange levensduur.

• Dennis

Lightroom heeft volgens mij een archief systeem, waar bij elke foto een paar trefwoorden toegevoegd kan worden.

Op deze manier kan je later in de zoekfunctie een trefwoord invullen en dan krijg je alle foto's die daar aan voldoen.

Voor de rest is het handig om de datum als map te gebruiken: 20090926

Deze volgorde vanwege het sorteren van mappen. Bekijk het verschil maar eens tussen

20090926 20090927 20090928 20090929 20090930 20091001 20091002 of

26092009 27092009 28092009 29092009 30092009 01102009 02102009

Achter deze datum kan je eventueel nog een korte naam zetten. Als je weet wanneer het fotograferen ongeveer

heeft plaats gevonden, kan je dat snel terug vinden.

Als back-up zou je een externe hard disk kunnen overwegen. Zakken tegenwoordig steeds meer in prijs.

Bedank wel dat je deze niet naast de computer zelf bewaart, want bij brand heb je op deze manier helemaal

drie keer niks nada noppes aan zo'n back-up.