DSLR of brugcamera

• Rene

Ik twijfel tussen een instap-dslr en een brugcamera. Een brugcamera (lumix fz38) heeft als voordeel dat het een ‘alleskunner’ is en dat ik dus geen extra lenzen aan hoef te schaffen. De instap-dslr (EOS 1000D) levert blijkbaar, maar daar heb IK geen ervaring mee, een betere fotokwaliteit. Kan iemand mij op basis van ervaring een aankoopadvies geven?

• Joop

Welke fotograaf ben ik?

Voordat een keuze gemaakt kan worden wat betreft de soort digitale camera,

dient u zichzelf de vraag te stellen wat voor soort fotograaf u bent.

Digitale compact camera’s

Maakt u voornamelijk foto’s tijdens uw vakantie? Of tijdens uitjes met het gezin?

Dan zult u de digitale compact camera weten te waarderen!

• Compact camera’s hebben een LCD-display. Hierdoor ziet u van te voren precies wat er op de foto

komt, zonder dat u door een kijker hoeft te kijken.

• Een compact camera maakt weinig geluid als u een foto neemt.

• Een compact camera is aantrekkelijk geprijsd.

• Compact camera’s zijn gemakkelijker mee te nemen, doordat ze compacter en lichter zijn.

Een compact camera kan ondanks zijn naam een erg complete camera zijn voor een zeer aantrekkelijke prijs!

Digitale spiegelreflexcamera’s

Bent u echter serieuze hobbyist, dan is een digitale spiegelreflexcamera (afgekort DSLR) geschikt voor u.

Een spiegelreflexcamera is een systeemcamera.

Dat wil zeggen: u koopt een camerahuis, de ‘body’, en kunt daar allerlei extra’s aan toevoegen,

afhankelijk van de situatie die u wilt vastleggen.

Denkt u daarbij o.a. aan de vele verschillende lenzen en flitsers.

Een spiegelreflexcamera kunt u dus ‘optuigen’ voor elk doel.

• Op een DSLR kunt u eenvoudig lenzen of flitsers vervangen. Zo kunt u altijd de juiste foto maken.

• DSLR’s werken als de ‘ouderwetse analoge camera’. Als u klikt, wordt de foto direct gemaakt.

• DSLR’s kunnen meer detail vastleggen.

• DSLR’s zijn beter te gebruiken in situaties met weinig licht.

• DSLR’s zijn beter in het scherp vastleggen van bewegende beelden, zoals bij sportfotografie.

Verschil tussen een DSLR en Compact camera worden steeds kleiner. Ik heb ook naast mijn Canon DSLR ook een Compact camera. En de kwaliteit doet niet onder bij lage ISO's onder dan bij Compact camera. Op hogere ISO dan loopt een DSLR voor op een Compact camera.

Ook bij snelle bewegingen moet een compact het afleggen bij een DSLR.

Vergeet niet met een DSLR moet je leren fotgraferen waar je met een compact vaak zo weg fotografeert.

• Rene

Duidelijk verhaal, maar mijn vraag heeft meer betrekking op het kwaliteitsverschil (de kwaliteit van de foto) tussen een instap-dslr (zoals de eos 1000d) en een goede brugcamera (zoals de Pan. Lumix fz38).

• Votovilozoov

Onder gunstige omstandigheden en bij bekijken op monitor of niet erg grote afdrukken is er weing kwaliteitsverschil, sterker nog, beginnende fotografen vinden de compact-foto's vaak scherper/mooier.

De meerwaarde van een DSLR zit hem vooral in de mogelijkheden bij ongunstige omstandigheden, kleinere scherptediepte en speciale lenzen inzetten.

Als het alleen maar om direct veel mooiere foto's gaat, neem dan geen reflex, want dat gaat zonder enige kennis en ervaring zomaar niet lukken.

• Rene

Bedankt. Ik denk dat het de fz38 wordt dan

• nikonsjoerd

“met een DSLR moet je leren fotgraferen” ???

Er zitten op de instappers allemaal scene opties, dus waarin verschilt deze dan met een compact?

• Rene

Oohhh…. nog even wachten met kopen maar….

Laat ik er een vraagje bij doe: met welke van de 2 kan ik het beste macro-foto's maken (insecten op bloemen etc.)?

Ik heb gelezen dat een compact-camera daar ‘sterker’ in is dan een dslr. Iemand ervaring?

• Votovilozoov

Dat klopt.

In principe heeft een bridge of compact door de kleine sensor meteen een “natuurlijke voorsprong” op een reflex.

Bovendien moet je voor de laatste ook nog een prijzige macrolens kopen, hoewel er met een oude handfocus 50mm en een paar tussenringen ook wel iets is te bereiken voor een paar tientjes.

Voor macro een reflex kopen is als een ezel aan zijn staart trekken als hij vooruit moet…….

• brulboei

Heb zelf de FZ28, geen dag spijt van gehad, een echte alleskunner. Leer nog steeds over de veelzijdigheid.

• Rene

Staan er ergens foto's van jouw fz28 online?