Olympus E510 of Pentax K100D

• klaproosje mv R + sept'10

hoi allemaal..

na een lange zoektocht, mede dankzij tips van hier, heb ik een keus gemaakt uit 2 camera's.

beide kan ik voor dezelfde prijs overnemen.

het gaat om de olympus E510 of de Pentax K100D. De pentax scoort bij kieskeurig hoger dan de olympus, maar ik wil toch even jullie ervaringen weten. Welke is de beste van deze twee?

ik hoop dat iemand mij kan helpen een keus te maken.

Alvast bedankt!

groetjes,

klaproosje

• Joop

Heb je goed gekeken naar de prijzen van objectieven en andere accesoires voor verdere uitbreiding.

Ik raad je toch echt aan te gaan voor Canon of Nikon.

nee, daar heb ik niet op gelet. heb me meer beziggehouden met wat ik nu als set kan kopen om me er meer in te kunnen verdiepen. ik zie het meer als een opstapje, totdat ik er zo veel verstand van heb dat ik ook echt kan meepraten over diverse lenzen e.d.

maar ik ga wel weer even rondsnuffelen (:P)

• prieckaerts

Ik heb net m ' n tweede pentaxbody gekocht.( ik zal de eerste zeker niet weg doen maar als back-up camera gebruiken)

Geweldige camera's met als groot voordeel dat je tweedehands zelfs 40 jaar oude lenzen er op kunt gebruiken.

En dat zie ik je bij de meeste andere merken niet doen, zelfs de belichting werkt nog samen met nog oudere schroefdraadlenzen.

De rest moet je wel handmatig instellen maar de handleiding is heel gemakkelijk en duidelijk.

Dus als je je arsenaal aan lenzen voor niet teveel geld wilt uitbreiden ben je bij pentax aan het goede adres.

Over de olympus kan ik je verder niets vertellen.

Als foto gemaakt met de pentax wilt zien kijk dan hier maar even:

http://fotografiemarliesprieckaerts.blogspot.com/

• Joop

prieckaerts Schreef:

——————————————————-

Geweldige camera's met als groot voordeel dat je tweedehands zelfs 40 jaar oude lenzen er op kunt gebruiken.

En dat zie ik je bij de meeste andere merken niet doen, zelfs de belichting werkt nog samen met nog oudere schroefdraadlenzen.

De rest moet je wel handmatig instellen maar de handleiding is heel gemakkelijk en duidelijk.

Dus als je je arsenaal aan lenzen voor niet teveel geld wilt uitbreiden ben je bij pentax aan het goede adres.

—————————————————–

Wat heeft een beginner nu aan dit advies.

Zij wil beginnen met fotografie met een DSLR. Dus ze moet eerst nog leren fotograferen en alle termen nog leren en onder de knie krijgen.

Bij Canon kun je alle EF lenzen gewoon gebruiken ook al zijn ze nog uit 1987. En het AF is dan gewoon bruikbaar.

Let op Nikon heeft net de prijzen van enkele instap DLSR's verlaagd.

En de Pentax K100D is uit productie genomen. DIt is gewoon veelal oude voorraad dat goedkoop wordt aangeboden.

Let wel Nikon en Canon zijn misschien iets duurder in aanschaf nieuwe body. Objectieven (lenzen) en andere accessoires zijn dan weer goedkoper.

En je hebt veel meer keus.

Canon EOS 1000D

Canon EOS 450D

Nikon D3000

Nikon D5000

• nikonsjoerd

Veel CA in je foto. Wellicht toch overgaan op nieuwe lenzen met nieuwe coatings?

Hoi allemaal,

bedankt voor jullie reacties!

uiteindelijk heb ik toch voor de Pentax gekozen.

Deze kon ik voor een leuk prijsje overnemen en had goede recenties op kieskeurig.

Tot op heden heb ik er nog geen spijt van gehad.. nu ga ik er even de tijd voor nemen om de camera goed te leren kennen..

groetjes,

klaproosje

• prieckaerts

Proficiat, je zult er zeker geen spijt van krijgen en wil je adviezen dan kun je hier ook terecht:

http://www.pentaxforum.nl/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl

Link even kopiëren en plakken in je adresbalk.

• Jan Steevens

Hallo,

Ik heb de Pentax K100D ruim een jaar gebruikt en was er zeer tevreden over. Met name de goede prestaties bij hoge iso-waarden bevielen mij goed.

Helaas heb ik hem een keer laten vallen en was zowel de lens als de camera total loss. Ik heb nu een K200D waar (vanwege het hoger pixel aantal) de ruis wat meer is.

Kijk op www.dpreview.com voor een uitgebreide test:

http://www.dpreview.com/reviews/pentaxk100d/page24.asp

Voor wat de Olympus kan ik je alleen verwijzen naar :

http://www.dpreview.com/reviews/olympuse510/page31.asp

Beide zijn “Highly Recommended”

Het is aanbevelens waardig de hele review door te nemen, maar zeker de pros en cons!

Succes