Hallo Remco Jan,
Bedankt voor je reactie.
Ik kan jouw ervaring bevestigen: oppassen met ongewenst invallend licht. Dat bedoelde je toch?
Welliswaar hebben de front- en achterlens al een coating (1950!), maar de inwendige oppervlakken niet.
Dus: een zonnekap gebruiken bij invallend licht (wat altijd al aanbeveling verdiend).
Het grote negatief geeft goede afdrukken: gelukkig kan de fotozaak bij ons in de plaats nog ontwikkelen en afdrukken. Helaas kan ik nog geen foto laten zien, want ik heb nog geen midden-formaat scanner.
Uiteraard heb je niet de productie-mogelijkheid van een digitale camera (heel snel heel veel opnamen maken),
maar de lol is om alle weggeautomatiseerde handelingen (belichten, scherpstellen, enz) weer zelf te doen.
Zeg maar: ambachtelijk fotograferen.
Ik vernam dat er zelfs een groepje bezig is met op glasplaten te werken! Uit interesse in het oorspronkelijke ambacht.
Dat is het leuke van fotografie: het heeft oneindig veel mogelijkheden. Er is voor iedereen wat.
Een ander punt is reparatie en onderhoud van oude camera's.
Na 50 jaar niet gebruikt te zijn was de lens van de Isolette gaan vast zitten, zodat er niet meer scherpgesteld kon worden.
In een volgend bericht zal ik een reparatie-atelier in Wassenaar vermelden, die -naast alle digitale apparatuur- ook defecte klassieke camera's klaar voor gebruik kan maken.
Deskundige reparatie-ateliers waar je met een klassieke camera terecht kan worden schaars.
Groeten,
Fresnel