Filters

• brulboei

Welke kleur filter heb ik nodig om de wolken duidelijker op foto's tekrijgen?

• Gregoir

Een grijs verloop filter bijv. Cokin.

De bovenste helft van dit filter is neutraal grijs van kleur en houdt het felle licht van de lucht tegen waardoor die beter genuanceerd wordt weergegeven in de opname. De onderste helft verloopt geleidelijk naar glashelder waardoor alles beneden de horizon op de gewone manier wordt weergegeven. Met enige oefening kun je hiermee goede resultaten behalen.

Gregoir

• brulboei

Gregoir, dank je wel voor je reactie. Heb ik toch nog een vraagje. Is deze grijs verloopfilter ook in 46 mm en wat kost zo'n filter.

• Rudo

Kijk hier even… http://www.cameranu.nl/artikel/7316/Cokin_Grijs_ND8_verloop_P121S.html

Groetjes van Rudo

• brulboei

Wat de foto's laten zien is precies wat ik bedoel, alleen in de vorm van een ringfilter met schroefdraad (46 mm)

• Rudo

Wat ik dus begrijp is dat de filters in een adapter worden geplaatst die dan voor je lens of op je lens wordt geschroefd.

Misschien kun je het filter dan ook nog wel wat meer omhoog of omlaag zetten, afhangend van de hoeeveelheid lucht die je op de foto wil laten zien.

Of deze filter ook als opschroeffilter wordt gemaakt, weet ik niet….. misschien even een bezoekje brengen aan de plaatselijke fotoboer. Als dat wel het geval is, maar niet in 46mm formaat, dan kun je altijd een verloopring aanschaffen.

Groetjes van Rudo