Portret reportage baby/zwangerschap

• Vlinder87

Goede middag,

Ik ben helemaal nieuw op dit prikbord maar al regelmatig wat door zitten lezen en toch besloten om me aan te melden.

Ben in het bezit van een Nikon D70s met de 18-70mm Kitlens.

Binnenkort ga ik voor enkele zwangervrouwen fotoshoots verzorgen en uiteindelijk ook voor hun pasgeboren baby's.

In bestelling heb ik al een studioset;

Falcon Eyes SSFK-3150B, SS150 StudioSet

Nu wil ik alleen nog een leuke portret lens erbij gaan kopen.

Ik zat zelf te denken aan een;

Nikkor AF-D 50mm f/1.8

Is dit volgens jullie een goede keus, of kan ik beter voor een andere lens gaan? Als het echt een veel betere lens is ben ik best bereid wat meer te betalen (tot zeg max 300euro).

Over een paar maandjes wil ik er ook nog een leuke lens bij kopen voor buiten portret fotografie en zou daar ook graag wat tips voor horen.

Alvast bedankt voor alle hulp

Groetjes

Vlinder

• Marcel

Een 85 mm is een veel mooiere portretlens omdat je dan de minste vertekening hebt.

• Joop

Aha vertel eens meer, hoe kom je er bij dat je de minste vertekening hebt?

• Vlinder87

@Joop; is dat volgens jou niet zo dan? Kan ik volgens jou mening dus prima uit de voeten met een 50mm?

Of wellicht een hele andere lens?

• nikonsjoerd

een leuke lens bij kopen voor buiten portret fotografie ?? Praat mij even bij, over welke lens hebben we het dan?

• Joop

70-200mm, 85mm, 24-105mm, 24-70mm, 200mm, 17-55mm, 100mm, 135mm, 50mm, 300mm, 24mm zijn hele leuke afstanden voor het gebruik voor Potret fotografie. Je wilt toch wat afstand tot je model.

Als diafragmawaarde het liefst zo klein mogelijk.

En als het gaat om een goede objectief om zijn Bokeh dan is de Nikkor AF 85mm f/1,4 D een heel goede lens.

• Marcel

@ Vlinder tuurlijk kan je met 50 mm foto's maken, maar het is gewoon zo dat een (lichte) tele minder vertekening heeft. De 85 mm 1.2 van Canon is niet voor niets dé portretlens genoemd. Maar als je het niet ziet koop dan vooral de 50 mm dat scheelt je een hoop geld.

• Remco Jan

Met de 50/1.8 kan je prima portretten maken. Als het daar niet mee lukt, komt het niet door het objectief… Bovendien is hij lekker betaalbaar.

• De Klik

Inderdaad Remco Jan, de vertekening treedt in portret pas hinderlijk op bij groothoek.

50 mm is prima, 70 is ideaal, 85 vind ik al weer minder.

een 70-200 is dus ook niet ideaal omdat het compromis op 70 mm te groot is bij de meeste objectieven.

• Rudo

Ik heb de 50 1.8 van Nikon en dat is een prima lens voor weinig. Ik heb ook de 85mm 1.8 van Nikon dat vind ik een betere lens voor duidelijk meer geld. Ik vind de kleuren net iets mooier, is wat scherper en ik heb het idee dat ie ook wat sneller focust (maar heb daar geen bewijs voor) en de 50 mm neigt bij mij iets naar fronfocus met een groter diafragma dan 4….

Het hangt natuurlijk ook af van de afstand die je hebt tot de dames en babies die je gaat schieten. Het verschil in lengte tussen 50 en 85 is aanzienlijk en als je weinig afstand kunt nemen is wellicht 50 mm nog te lang en kun je kijken naar de AF-s DX 35mm f/1.8, schijnt ook een prima lens te zijn voor niet al te veel geld.

Groetjes van Rudo