Onscherpe foto's FX37

• Rick

Hallo,

Ik heb een vraag waar mensen hier op het prikbord misschien raad mee weten.

Mijn compactcamera een Panasonic Lumix DMC-FX37 maakt onscherpe foto's als de zoom maximaal is.

Dit gebeurd ook als de camera in de automatische stand staat en de foto's bij voldoende daglicht worden gemaakt.

Mijn vorige compactcamera een Canon A95 heeft dit probleem nooit gehad en ik moet zeggen dat ik de kwaliteit (kleur, scherpte) van deze camera beter vond.

Heeft iemand hier een verklaring en/of een oplossing voor.

Groet,

Rick

• Antony

Over onscherpte kan ik je niets zeggen.

Heb zelf een Panasonic FZ30 en ik moet alle foto's nabewerken via de Photoshop-levels: helderheid, contrast, unsharp mask en dan heb ik uitstekende foto's.

• De Dons

Misschien dat je de maximale digitale zoom ook gebruikt? Zet deze eens uit en kijk dan naar het resultaat !!

• de Tobfotograaf

let op de volgende punten:

1; controleer of je bij tele last van bewegingsonscherpte hebt

2: zit er bijvoorbeeld een macro stand op, die beperkingen heeft met scherpstellen op een bepaald brandpuntafstand?

3; heb je bij tele een groter minimaal diafragma getal? een kleiner diafragmagetal geeft bij tele weinig scherpte diepte, dat betekent dus op je onderwerp scherp stellen en dan zijn voorwerpen op een andere afstand onscherp

oplossingen:

1; statief, beeldstabilisatie gebruiken, snellere sluitertijd, hogere iso (hogere iso geeft wel meer ruis)

2; macro stand uitschakelen

3; zie punt 1

succes (ps laat even weten of dit voor jou betere resultaten geeft)

• Rick

Dankjewel voor de reacties ik ga de komende week wat proberen en laat dan nog wat horen.

Groet,

Rick