Afdrukken te klein

• Laury

Ik heb bij een fotograaf ca 15 afdrukken besteld van 9x13. Helaas zijn ze allemaal 8,9x12,6. Is dat acceptabel of normaal? Ze passen zo niet in het passepartout :(

Had ik ze zelf groter moeten croppen. Ik gebruik Elements. Of is de fotograaf een klungel?

• Antony

9 x 13 is 9 x 13 en niet ongeveer 9 x 13.

Ga effe terug langs die fotograaf en wijs hem op het probleem van de niet geleverde formaten met de nu te grote passepartouts.

• Remco Jan

Ik denk dat dat iets te kort door de bocht is. In de kleine lettertjes staat ongetwijfeld dat de afmetingen kunnen afwijken.

8,9x12,6 cm is overigens preceis 3,5 x 5 inch, dus er zal niet veel te corrigeren zijn. Je kan hoogstens vragen of je je geld terug kan krijgen omdat ze niet passen, maar ik vermoed dat veel andere labs dezelfde afmetingen printen.

• Laury

Wat Remco Jan zegt blijkt te kloppen. 9x13 is standaard kleiner, terwijl 10x15 standaard groter is dan de maat die je zou mogen verwachten. Passepartouts horen, aldus de fotograaf, kleiner te zijn dan de opgegeven maat.

Foto logica?

Mijn probleem is keurig en kosteloos opgelost. Afdrukken opnieuw gemaakt, nu op 10x15 dus met witte ongelijke rand. Beeld is daardoor iets groter en ‘valt’ niet meer door passepartout.