macrolens

• klaasx

Men neme een eos 5d2 met een 24-105 f4 lens. Dichtste scherpstelafstand 0,45 cm. Men overweegt een macrolens 50mm 1,8 met dichtste scherpstelafstand 22 cm te kopen. Heeft dit wel een voordeel of ga je er nauwelijks op vooruit? Wie heeft hier ervaring mee?

• De Dons

Heb zelf een 105 mm 2.8 VR macro lens van Nikon N serie,in het begin was het even “spelen en uitproberen”maar ik ben er happy :P mee. M.A.W doen !!

Grt en Succes

• Votovilozoov

klaasx Schreef:

——————————————————-

> Men neme een eos 5d2 met een 24-105 f4 lens.

> Dichtste scherpstelafstand 0,45 cm. Men overweegt

> een macrolens 50mm 1,8 met dichtste

> scherpstelafstand 22 cm te kopen. Heeft dit wel

> een voordeel of ga je er nauwelijks op vooruit?

> Wie heeft hier ervaring mee?

Centimeters zijn in dit verband van nul en generlei betekenis.

Afbeeldingsmaatstaf, wel eens van gehoord?

BTW

Een 5D2 is 1 van de minst geschikte camera's voor macro.

Een kompakkie van 100€ doet het beter…..

Men is niet goed bezig….

• Remco Jan

Macro is pas macro als je minimaal 1:1 kunt fotograferen. Met een macrolens kan dat, met die zoomlens ongetwijfeld niet.

Verder is een macro objectief geoptimaliseerd voor dichtbij, een “all purpose” objectief niet.

Ik zou zeggen “Doen!” (schijnt een populaire kreet te zijn tegenwoordig).

• nikonsjoerd

Nou Soofje… leg maar eens uit waarom die 5D2 1 van de minst geschikte camera's voor macro werk is en je kompakkie van 100 euro het beter doet. Ik ben benieuwd!

• Maakroovilozoov

Het grote probleem bij macro is de meestal te geringe scherptediepte.

Een Fullframe camera is dan de minst aangewezen oplossing, het kan wel maar is gewoon een paard achter de wagen.

Macro is niet mijn ding, incidenteel moet ik ook wel eens wat kleins fotograferen en dat gaat gewoon het beste met mijn stokoude Powershot A80 4MP

Er wordt automatisch naar het zwaarste geschut gegerepen, daaraan herkent men de noob.

Fullframe moet je gebruiken waar het nut heeft, zoals landschapsopnamen, waar een hoge resolutie gewenst is.