keuze, keuze: welke lens als uitbreiding?

• minifan

Sinds een jaar heb ik een Nikon D60 met daarbij de kitlenzen 18-55 en 55-200. De eerste gebruik ik vooral voor normaal gebruik: vakanties, landschappen, dagelijks gebruik e.d. Daarnaast maak ik regelmatig foto's op circuits, waarvoor ik de telezoomlens gebruik.

Nu ben ik bijna jarig en wil ik er eigenlijk wel een lens bij, ik twijfel alleen over het zoombereik. Aan de ene kant wil ik wel wat meer zoombereik voor de ‘gewone’ lens, maar wat meer zoombereik op het circuit is ook wel eens handig (of ik moet toch maar eens zien of ik een pershesje kan krijgen ;-).

Voor de telelens zit ik te denken aan de Nikon 70-300mm, 4.5-5.6 VR

Voor de gewone zoomlens is er meer aanbod, alleen al bij Nikon:

- 16-85mm 3.5-5.6 VR

- 18-70mm 3.5-4.5 (maar die heeft geen VR, is voor dit zoombereik ook iets minder belangrijk toch?)

- 18-105mm 3.5-5.6 VR

- 24-120mm 3.5-5.6 VR

Keuzes, keuzes.

De keuze voor een gewone zoomlens of een telelens zal ik toch zelf moeten maken, maar suggesties zijn welkom.

En als ik voor de gewone zoomlens ga, welke ervaringen hebben jullie met deze vier lenzen? Er zit natuurlijk ook wel wat prijsverschil tussen, dus wat is de prijs/kwaliteit verhouding?

Zijn er nog andere opties (Tamron, Sigma)?

• Rudo

Hallo,

Ik heb zelf de 16-85 op mijn D90 en die bevalt prima. Is duidelijk wijder dat de 18 mm die je nu hebt en reikt ook nog verder.

De 24-120 schijnt niet erg scherp te zijn, maar heb er geen ervaring mee.

Ik denk dat 300mm ten opzichte van de 200 mm die je nu hebt, niet echt een groot verschil is. Als je dan echt verder wilt zoomen, dan kom je toch gauw in een andere prijsklasse en dan is een lens onder de 1000 euro waarschijnlijk niet echt geschikt om snelle autos'mee te fotograferen, maar dat kan ik verkeerd hebben.

Of je een andere telelens wilt of een andere “normale” lens, die keus kan ik niet voor je maken, dat moet je echt zelf doen.

Groetjes van Rudo

• minifan

Bedankt voor de info.

Tja, met een telelens in de hogere prijsklasses kun je natuurlijk veel meer op een circuit, maar dat ligt niet echt in het budget. Paar honderd euro moet het voor mij als amateur wel bij blijven. Nu valt het me op zich niet tegen wat ik met de 55-200 mm voor elkaar krijg, maar soms zijn de auto's me nog iets te ver weg. 300mm scheelt dan altijd weer natuurlijk.

Iemand nog meer ervaringen met de ‘standaard’ zoomlenzen die ik noem?

Dan kan ik wat beter een afweging maken.

• Remco Jan

Als je budget beperkt is tot een paar honderd euro is er maar erg weinig op de markt dat eventueel het overwegen waard is. De verschillen met wat je al hebt zullen minimaal zijn.

Wellicht dat een Tokina 80-400 iets is, al is de verkrijgbaarheid hiervan nog wel eens problematisch. Je hebt dan in ieder geval wel substantieel meer tele. Zoals Rudo ook als zegt biedt 300mm niet zo heel veel extra's. De 300mm kant van de 70-300 VR is overigens niet zo goed als de rest van het bereik van die lens. Het is handig dat het erop zit, maar optisch is het niet top.