Lenzen/Objectieven, wie helpt me op weg in de keuze?

• anne_op_reis

Kunnen jullie me een beetje op weg helpen met info over lenzen?

Ik fotograaf al een paar jaar met een analoge Canon en zit ook bij een cursus/hobbyclub waar ik me vooral richt op zwart/wit afdrukken in de doka.

Toch overweeg ik om een digitale te gaan kopen bijvoorbeeld de Canon 450 D. Ik heb nu voor de analoge de kitlens en een Sigma 28-300 zoomlens.

Ik zou graag een keer een nieuwe kopen voor meer effect, bijvoorbeeld een macro of groothoek of kan ik mijn pijlen beter richten op een “algemene” goeie lens?

En welke zouden jullie dan aanraden? Het is voor mij nog een beetje een doolhof…

Het hoeft niet perse een echte Canonlens te zijn (ik ben ook tevreden met een Sigma of Tamron die op Canon past, evt. zelfs een tweedehandse om gewoon te gaan proberen). Nu weet ik dat ik mijn analoge lenzen wel op mijn eventueel nieuwe digitale camera kan zetten, maar dat verhoudingen dan anders worden. Maar kan ik dan nu beter een nieuwe analoge lens of digitale lens aanschaffen. M.a.w. kan die digitale lens ook op de analoge camera?

Wie helpt me wegwijs maken? Alvast bedankt, Anne.

• Joop

Een digitale lens kan niet op een Analoge camera.

Je zult dus een lens moeten kopen met de EF vatting en geschikt voor Full frame camera.

Wat voor lens jij wilt kopen hangt ervan af wat jij er mee wilt doen. En wat is je budget.

Een mooi bereik is bijvoorbeeld 24-105 mm op zowel analoog als digitaal.

Voor Macro opnamen is bijvoorbeeld een 100 mm of beter een 180 mm lens beter.

En wat bedoel je met een lens kopen voor meer effect? Dat begrijp ik niet helemaal.

• Votovilozoov

Digitale lenzen bestaan niet.

Vergeet je huidige lenzen, die gaan nogal tegenvallen.

Verder is het onmogelijk iets specifieks aan te raden als je geen duidelijke wensen formuleert.

Is het budget krap? Neem de 18-55 IS kitlens erbij , een optisch prima lensje bijna voor niets en meteen een redelijke groothoek

• anne_op_reis

Oja, inderdaad budget, niet onbelangrijk…

Laten we zeggen 200 euro voor een lens.

Laat ik mijn wens beter formuleren, ik zoek een goede allround lens die ik altijd mee kan nemen voor plaatjes onderweg, vakantie, maar ook voor

thuis, foto's van familie, kinderen. Ik wil dus niet teveel sjouwen en gewoon een goede vaste lens op mijn camera hebben.

Wat bedoel je met digitale lenzen bestaan niet? Er zijn toch lenzen die nu worden gemaakt voor digitale cameras die dan niet meer op een analoge passen?

En wat bedoel je met vergeet je huidige, die gaan tegenvallen, bedoel je als ik die op een digitale zet? Wat zal er dan tegenvallen?

Bedankt i.i.g. voor jullie reactie.

• Remco Jan

Objectieven die zijn geoptimaliseerd voor digitale camera's (in de volksmond wordt dit dan afgekort tot “digitale objectieven”) zijn niet per definitie ongeschikt voor analoge camera's. Slechts de EF-S objectieven zijn niet geschikt voor analoge camera's. Alle andere (bij Canon dus de EF (zonder S)) objectieven kunnen op zowel digitale als analoge camera's gebruikt worden.

Tamron en SIgma hebben ook zo'n onderscheidt maar daarvan weet ik de benaming zo even niet uit mijn hoofd.

• Votovilozoov

Ik heb het geprobeerd, maar je wil niet meewerken en krijgt dus geen superadvies van mij.

Het lot van de eigenwijze drol….

• anne_op_reis

Votovilozoov, wat bedoel je? Wat heb je geprobeerd?

• Joop

Waar slaat deze reaktie op, kun je niet normaal reageren of wat is je probleem.

• Joop

Een lens die iets boven je budget zit maar zowel analoog als op een digitale lens te gebruiken is.

Canon EF 28-105mm F 3.5-4.5 USM II a € 233,00

Canon EF 28-135mm F3.5-5.6 IS USM is er ook nog maar nog iets duurder a € 373,00

• Votovilozoov

Kun je niet lezen?