Polarisatiefilter

• Sandra24

Hallo allemaal,

Ik heb een polarisatiefilter gekocht ( merk: HOYA, Circulair 84 euro )

Nu vraag ik me af hoe het komt dat de blauwe lucht op onderstaande foto niet mooi gelijkmatig blauw is?

Ik heb meerdere foto's waar dit op voorkomt. Doe ik iets verkeerd?

Ik hoop dat iemand mij hier een antwoord op kan geven.

Vriendelijke groetjes,

Sandra

• Sandra24

Kennelijk lukt het niet goed om de foto hier te plaatsen.

Hierbij de link naar de foto : http://foto-uploaden.nl/zie/9x4zlaw

• Paulvb

Ik denk dat je het filter niet helemaal doorgedraaid hebt, zodat alleen het rechter deel bedekt is

• de tobfotograaf

een polafilter verziekt vaak je foto. gebruik die alleen als het echt nodig is.

de opmerking:Ik denk dat je het filter niet helemaal doorgedraaid hebt, zodat alleen het rechter deel bedekt is, ben ik het niet helemaal mee eens. een polafilter is een soort tralie waar de lichtgolven onder een hoek bijna maximaal door heen komen. haaks daarop wordt het licht tegen gehouden. Daartussen heb je een overgangszone die hoe meer je draait, er meer/ minder licht er door valt.

Een polafilter houdt dus veel licht tegen.

Nu is het met de blauwe lucht zo, dat als je door een polafilter om je heen kijkt afhankelijk vande stand van het filter, de blauwe lucht donkerder wordt. Voor reisbrochures is dat mooi, maar voor een proffotograaf is dit onnatuurlijk licht, eh … eigenlijk donker. Het is dus aan de fotograaf hoe je je filter gebruikt. Zelf gebruik ik het filter alleen om door spiegelend wateroppervlak e.d.te fotograferen. Verder om lichtblauwe lucht iets donkerder te maken, mits dat niet storend is.

• Sandra24

Hoi Paul, ik denk dat dat niet kan, dit is niet een polarisatiefilter waar zo n haakse hoek in zit zoals ik ze wel eens heb gezien, Tobfotograaf, ik ben vanmorgen voor de zekerheid ook even naar de bibliotheek gegaan, en daar staat in een boek over fotografie dat wanneer je het filter in combinatie met een groothoeklens gebruikt, en dat deed ik, ik gebruikte mijn kitlens op 18mm, dat er dan makkelijk vignettering kan optreden. Omdat het filter behoorlijk “dicht” is.

Bij sterkere groothoeklensen dan 28mm zal het effect van een polarisatiefilter ongelijkmatig zijn omdat de mate van polarisatie over de kromming van de lens veranderd. Experimenteer rustig met deze combinatie - Met een digitale spiegelreflex kunt u immers het resultaat al door de zoeker bekijken. Bron: handboek dslr.

Nou oke, ik ga er rekening mee houden, en hopelijk heeft een ander ook wat aan dit antwoord :)

Groetjes,

Sandra

• Remco Jan

Die “mooie” blauwe luchten in reisbrochures en -gidsen worden door proffotografen gemaakt…. Waarschijnlijk bedoel je fotografen die de werkelijkheid zo natuurgetrouw proberen weer te geven. Dat zijn niet per definitie profs….

• de Tobfotograaf

niet helemaal waar, foto's in reisgidsen hebben het doel toeristen te lokken. daar zijn mooie strakblauwe luchten voor nodig.

maar je hebt gelijk, ook een amateurfotograaf kan dat.

• Remco Jan

Ik bedoelde het eigenlijk andersom: de proffotograaf maakt de overdreven blauwe luchten (want de opdrachtgever vraagt daarom), en de “serieuze” amateur kan ook perfecte natuurgetrouwe beelden maken (wat dat ook moge betekenen). Van die proffotofraag mag je echter wel verwachten dat hij ook zonder effecten goede foto's kan maken. Een amateur hoeft dat niet te kunnen; die hoeft alleen maar te kunnen maken wat hij/zij zelf mooi vindt.

• Joop

Je kunt de voorste ring draaien. Als het goed is stand er puntjes op wat de stand aangeeft van het polarisatie filter.

Draait je voorste lens mee dan zul je iedere keer de ring moeten verdraaien.

Er hoeft heen hendel aan te zitten, je kunt de ring gewoon draaien. Kan dit niet dan heb je een verkeerde gekocht.

• Gregoir

Dag Sandra,

Dat de lucht op je foto niet overal even blauw is heeft niets, maar dan ook helemaal niets met je filter te maken. Bekijk een strakblauwe lucht maar eens goed.

Je zult zien dat de lucht recht tegenover de zon intens blauw is. Meer richting zon wordt het blauw steeds bleker.

Dat is wat je op je foto ziet.

De zon staat (buiten beeld) links. De lucht daar is dus minder blauw dan rechts op je foto.

Groet,

Gregoir