Welke flitser?

• Sandra24

Hallo lezers van dit forum,

Ik ben sinds maart dit jaar de trotse bezitter van een canon eos 450D, en nu ben ik op zoek naar een “allround flitser”

Wel met een beweegbare kop, die ik voor algemene fotografie wil gebruiken.

Wie heeft er een goeie tip? echt heel rijk ben ik niet…

Groetjes,

Sandra

• Rudo

Ik heb met mijn Canon 40D een Metz 48 af-1 gebruikt. Niet al te duur en toch krachtig en goed gebouwd…..

Groetjes van Rudo

• Joop

De flitser die zonder problemen en zeer allround is de Canon Speedlite 430 EX II.

Deze zal rond de 200 euro kosten.

Een Metz flitser kun je gebruiken, maar ik zal deze niet adviseren.

• Sandra24

Allemaal bedankt voor de info!

Na lang wikken en wegen ben ik gegaan voor de Canon Flitser Speedlite 430 EX II

Ik had hem al op het oog, en heb hem zojuist besteld voor euro 212,-

Ik denk dat het in dit geval toch het best is om het bij het zelfde merk te houden.

Groetjes,

Sandra

• Joop

Goede keus ik gebruik de 430 ex I al jaren tot grote tevredenheid.

Koop er wel een setje (4) GP 2700 mAh oplaadbare batterijen erbij. Liefst 2 setjes dan zit je nooit zonder energie voor je flitser.

• de tobfotograaf

Tip: als je nog een oude werkende flitser hebt, van een verkeerd type, gooi deze niet weg. Je kan die nog gebruiken i.c.m. een losse slave-unit. Zo kun je extra bijlichten op plaatsen waar dat nodig is, of evt. slagschaduwen mee wegwerken. Vaak is het zo dat de flitser wel op volle sterkte werkt.

• Joop

Aha dat is een mooi advies maar dan moet je flitser wel geschikt daar voor zijn, en de 430 Ex kan alleen dienen als Slave. Daar moet je dan bij aanschaf wel even op letten.

• de Tobfotograaf

ik heb nog een ez liggen, die ik daarvoor gebruik

maar bijvoorbeeld in oude donkere kerken, als je daar foto's maakt, helpt flitsen niet, statief wel en als ik die niet heb gooi ik de iso ca. 3 stops omhoog, nooit het maximale, verder ca. 2 stops onderbelichten om het juiste sfeertje weer terug te krijgen. immers de automaat heeft de neiging (daar is ie voor) de belichting aan het weinige licht aan te passen. om weer terug te krijgen wat het menselijk oog ziet, hoef je dus alleen wat onder te belichten. je winst zit dus in het minder omhoog halen van de iso.

probeer maar eens uit, het werkt echt goed.