Olympus tough 6000/8000

• Nathalie

Hoi allemaal,

Ik denk erover om de Olympus Tough 6000 (of misschien 8000) te kopen.

Heeft iemand ervaring met deze camera?

Wat zijn de nadelen? (voordelen zijn namelijk overal te lezen :-) )

Al het commentaar over deze camera is welkom…

Groetjes Nathalie

• De Dons

Het is misschien eerst makkelijk om te bedenken of je 3mtr (6000 model) of 10mtr(8000 model) wil gaan gebruiken. Het enige nadeel wat ik kan bedenken is misschien dat de camera niet zo licht sterk is en dat wanneer je dan onderwater foto's maakt er al snel meer korrel/ruis optreed. De xd kaartjes zijn niet echt solide in gebruik vertonen veel card errors zowel die van olympus,sandisk,fuji.

Voor de rest wel “funny”(:D wanneer je met je vrienden in de kroeg zit en zo dronken raakt dat je je camera in een glas bier gooit:)-D succes

• nikonsjoerd

Wist niet dat die xd veel errors gaven. Heb je ergens een test/ gebruikers ervaring gelezen?

Hoe zit het met de sd kaartjes?

Dacht juist dat na vele keren een cf kaartje uit je camera halen misschien die pinnetjes in je camera kunnen afbreken en vast blijven zitten in je kaartje.

Voor de Canon freakjes onder ons… (ja ik ben jullie voor…) m'n Nikon heeft hier geen last van hoor! :D

• Plonser

De XD kaat die je erbij krijgt is een adapterkaart. Je kunt er dus micro-sd kaartjes in stoppen. (ik gebruik 4Gb kaartjes in de tough8000).

Voor het uitlezen van de foto's hoef je niet perse de kaart uit het fototoestel te halen.

Als je de camera op de pc aansluit kan het ook met de verkenner. Kaartje kan dan blijven zitten.

Het grote nadeel van deze camera vind ik dat hij niet kan flitsen in de supermacro stand.

met name bij het duiken met extra onderwaterhuis en externe flitser werkt het supermacro niet, want je komt dan altijd licht te kort. Externe flitser wordt door de cameraflister nu niet aangestuurt.

Ga ik nu oplossne door een mountbase te kopen en extra stapelbare macrolenzen.

op zich verder een prima camera'tje.

nikonsjoerd Schreef:

——————————————————-

> Wist niet dat die xd veel errors gaven. Heb je

> ergens een test/ gebruikers ervaring gelezen?

> Hoe zit het met de sd kaartjes?

>

> Dacht juist dat na vele keren een cf kaartje uit

> je camera halen misschien die pinnetjes in je

> camera kunnen afbreken en vast blijven zitten in

> je kaartje.

> Voor de Canon freakjes onder ons… (ja ik ben

> jullie voor…) m'n Nikon heeft hier geen last van

> hoor! :D

• de Tobfotograaf

een kennis van mij heeft met zijn nikon wel kromme poten gehad door vaak zijn geheugenkaart in en uit zijn camera te halen, dus ook nikon is niks beter dan canon. tevens was van die nikon binnen anderhalf jaar de chip fotochip kapot en na reparatie, ja u raadt het al, na de verlopen garantie …

niks beter of slechter dan canon denk ik. maar het voordeel van canon is wel de vele software die je er bij hebt en bij nikon moet je daar veel voor betalen.

dan komt het optiek er nog eens bij en voor topglas betaal je bij nikon de hoofdprijs, niet dat canon met zijn glashandel goedkoop is. wat de glashandel betreft werdin chip foto en video, optiek van nikon met de B-merken vergeleken idem voor canon met de B-merken en ik kreeg de indruk dat je voor nikon beter voor de B-merken kon kiezen en voor canon juist voor eigen merk glaswerk. e.e.a. had met de optische kwaliteit, maar ook met de glasprijs te maken.

niet dat ik specifiek voorkeur heb voor een van de merken, maar jaren geleden ben ik met canon begonnen en mijn eerste ervaring betrof de canon Ftb QL als ik me nog goed kan herinneren. mijn eerste eigen camera was de canon A1 en behalve dat ik mijn glashandel heb moeten inruilen van FD voor EF types, ben ik toch canon trouw gebleven en zal niet gouw een overstap naar nikon maken. wel heb ik buiten de dslr-lijn wel een nikon gehad, de coolpix 5700, niet slecht maar vond ik niet echt gebruiksvriendelijk.