lichtsterk objectief/lens

• FrankvG

Beste prikkers,

Ik ben op zoek naar een lichtsterk objectief/lens voor mijn nikon D40.

Ik weet de nadelen van het af-s systeem, maar ben ook bereid om manual te focussen. Heeft iemand enig idee of een ervaring welke geschikt is.

Ik wil in een sporthal kiekjes kunnen schieten en tijdens verjaardagen etc.

Ook wil ik heel binnenkort een SB-600 aanschaffen.

Ik betaal maar een beetje belasting, dus mijn budget is niet zo groot;-)

• bebogard

de standaard lens is geen slechte!!

• JeroenW

Enig idee wat voor brandpuntsafstand je wilt?

• Cyberjunk

Als je een hele lichtsterke lens wilt voor weinig is de Nikon 50mm 1.8 heel schappelijk. (2e hand voor ongeveer 90 eurie op MP)

Wil je iets meer uitgeven is de 50 mm 1.4 een toplens. (2e hands ongeveer 225 eurie op MP)

De 1.4 heeft een prachtig contrast en kleurstelling, daarbij is de lens loepzuiver.

Nadeel is voor sommige het vaste brandpunt.

Persoonlijk vind ik dat onzin omdat ik vroeghur (jawel, ik ben oud) niet anders deed dan lopen ipv draaien aan een ring :-)

• Nikon Sjoerd

Kijk eens naar Sigma. Prijs/ kwaliteit dik in orde.

• FrankvG

Alleen bij Sigma kom ik er niet uit welke geschikt zou kunnen zijn.

Denk dat ik toch ga voor de Nikon 1.8, 111,- bij KE en lees erg goede recenties.

Dank voor jullie reacties!

• Ad

De Sigma EX objectieven zijn over het algemeen erg goed.

• JohnF

Afhankelijk van de beeldhoek die je wenst kan je ook kijken naar de 35mm/1.8DX. Lichtsterk, licht en voor 199,- nieuw bij Foto Konijnenberg. Geeft je de “oude” 50mm op je D40.

De 50mm met cropfactor van de D40 geeft een beeldhoek vergelijkbaar met 75mm. Niet echt iets voor familiefoto's.

Johnf

• FrankvG

Ok! dankjewel. Ik neem aan dat je de nieuwe lens van Nikon bedoelt As-f 35 1.8

Ik zal eens gaan proberen…….

• JeroenW

Als je al een 18-55 hebt kun je met een stukje afplakband even oefenen met eeen 35mm en 50mm. Beide zijn het lenzen met een prima prijs/kwaliteitverhouding, vraag is alleen wat goed bij jouw behoefte past.