RAW of JPG

• Han

Zoals eerder vermeld ben ik 'n beginnende digitale amateur.

Ik heb foto's op jepg bestand gemaakt en op de pc opgeslagen.

Nu heb ik ook nef/raw opname's gemaakt en opgeslagen op de pc.

Wat mij verbaasd is dat jepg beeldvullend weergeeft terwijl raw een kleine afbeelding laat zien. Hoe kan ik dat instellen op de computer of heb ik daar een apart programma voor nodig.

Gr Han

• Remco Jan

Welke applicatie geeft JPEG beeldvullend weer en RAW als thumbnail?

Voor het verwerken van RAW heb je inderdaad aparte programma's nodig (bijv. Photoshop, Lightroom, NX Capture enz.).

Ik weet niet in hoeverre Windows RAW ondersteund zonder specifieke applicaties.

• JeroenW

Modernste windows zijn in ieder geval wel in staat om een thumbnail te laten zien.

• Sip

Ik denk dat hij met een oude versie van paintshop werkt. Die geeft ook een klein beeldje weer als je RAW laad. Heb je een paar opties: Zorg voor een ander programma of instaleer iets als irvanview die kan raw bewerken en dan kun je het vanuit daar als JPG of TIFF of iets dergelijks opslaan en verder verwerken.

De meeste gebruikers hier werken met een photoshop crack, maar als je liever legaal werkt dan heb je de laatste versie van paintshop voor € 89 (wel de ultimade nemen) en het zal je niks tegenvallen wat je daar allemaal mee kunt.

• Han

Ja, dat dacht ik al. In het fotoprogramma van Nikon, View NX heb ik geen probleem,

foto's over het hele scherm maar met Windows viewer geeft íe verkleind beeld.

Dan ga ik proberen om paintshop te installeren en het verder te proberen.

Bedankt voor de tip, Han