hoe voorkom ik dit?

• marlene

Ik maak altijd foto's van mijn schilderijen. In het verleden deed ik dat met mijn pocketcameraatje van 140 euro en nu met mijn nieuwe Spiegelreflex. Ik had gedacht dat mijn “oude problemen” nu echt tot het verleden zouden horen, maar nee hoor.

Ik baal er altijd van dat op de foto de zijkanten van mijn schilderij niet recht zijn. (noemen ze dat tonning?). Hieronder een foto, zodat jullie kunnen zien wat ik bedoel.

Nou kan je dat natuurlijk netjes uitsnijden en bij dit schilderij is dat nieet echt een probleem met zoveel lucht. Maar soms verlies ik daardoor best wel een paar details die ik eigenlijk wil behouden.

Wie weet de oplossing voor me?

Vast bedankt.

Marlene

• Joop

Je neemt nu de foto op 18 mm. Dit zorgt altijd voor veel vertekening.

Ik weet niet als de Nikon software zoals de Canon software voor elke lens deze vertekening kan aanpassen. Photoshop kan het het ook, dan wel handmatig als ik mijj niet vergis.

Anders meer afstand nemen van het schilderij en andere brandspuntafstand fotograferen.

• Remco Jan

Buiten de lensvertekening heb je volgens mij ook nog wat vertekening omdat de sensor niet parallel loopt met het schilderij (het schilderij is aan de bovenkant iets smaller dan aan de onderkant).

Zet het objectief op ca. 50mm (afhankelijk van welk objectief je gebruikt) en zorg ervoor de het schilderij en de camera parallel staan. Het resultaat zal dan al een stuk beter zijn. En als er te weinig ruimte is om het hele schilderij bij 50mm te fotograferen zit er niets anders op om een grotere ruimte te zoeken.

• Sip

Je hebt je lens op 25 mm staan. Zet die op 50 of meer en richt zo exact mogelijk op het midden van je schilderij die haaks op je camera moet staan. Niet flitsen, want dan krijg je een ander probleem

• JeroenW

Niet op 18mm schieten.

• De Tobfotograaf

alle vorige reacties ter harte nemen, maar als extra (ik neem aan dat je later nog meer schildert en digitaal vast legt) maak een goede vaste opstelling waar je je schilderijen goed kan ophangen en werk met dslr op statief, maar zeker niet zomaar ergens in de huiskamer aan modderen. suc6

• Thijs

Ik fotografeerde schilderijen op de hoogste ISO waarde en dat gaf aan de opname weer een “schilderij” effekt, en niet zo'n scherpe afbeelding wat een schilderij eigenlijk ook niet is.

• marlene

Bedankt voor jullie reacties.

Flitser gebruik ik inderdaad niet Sip. Ik maak ook eerst een foto van mijn schilderij voor ik er een vernislaag op zet. Anders krijg je ook een hoop geglim.