opnamemodus 3:2

• Merel38

Hoi, ik zoek een compact camera van rond de 150 euro die ook kan fotograferen in de verhouding 3:2 (zodat alles wat je fotografeert, ook daadwerkelijk op de foto afgedrukt wordt). Weet iemand welke merken/modellen in aanmerking komen? Of hoe ik het makkelijk kan opzoeken? Ik heb zelf al gezocht, maar kom er niet uit. In de winkel weten ze er ook weinig van. Groeten, Merel

• JeroenW

M'n D50 had 3000x2000 punten M'n D300 doet 4288 x 2848 en da's ook 3/2 volgens mij

• Remco Jan

Sinds wanneer zijn dat compact camera's?

• Remco Jan

Voor zover ik weet hebben alle compacts een 4:3 sensor, in ieder geval in de prijsklasse die je noemt.

Er zijn afdrukcentrales die dat formaat afdrukken, bijvoorbeeld bij de Hema en Albert Hein is het mogelijk.

By the way: ook als je op 3:2 opneemt of aanlevert wordt niet alles afgedrukt. Er valt vrijwel altijd een randje eraf.

• Merel38

De Sony DSC W170 heeft wel een opnamemodus 3:2, maar of dat verder nu een goede camera is?

• Marcellus

Volgens mij heeft Lumix ook die instelmogelijkheid.

• Remco Jan

Je gebruikt in die gevallen hoogst waarschijnlijk slechts een deel van de sensor. De camera gebruikt domweg de bovenste en onderste rand niet. Dit kan je ook later in de nabewerking doen.

• De Tobfotograaf

Optisch gezien, maak je met een 4:3 verhouding een beter gebruik van het beste deel van je objectief. Dit geldt als je kijkt naar het aantal pixels naar verhouding “meer naar het midden” van de lens komen te liggen. Wat dat betreft is een 4kante foto, het meest ideaal. Licht dat door het midden van de lenzen valt, geeft een betere kwaliteit foto. Alleen de vraag is of het verschil praktisch gezien waarneembaar is. Van de andere kant gold de verhouding 3:2 vroeger als ideaal. Tegenwoordig heeft men minder verstand van verhoudingen, maar let men meer op de praktische techniek. Men offert de beste verhouding (3:2) op en door de normen te veranderen, word je een verhouding van 4:3 opgedrongen. Immers wil je weer terug naar de 3:2, hoef je er alleeen maar een randje af te croppen. Denk ook maar eens aan het Fruitella snoepje. Is die nou groter omdat de hoeken er aan zitten of minder omdat je 4 sectoren mist? Is het nu lammer dat je met een 3:2 verhouding, een randje gaat missen? Niet dus, het slechtste deel wordt er af gesnoept. Kies dus voor een merk dat de voorkeur heeft voor een 3:2 verhouding en doe dus geen consessies. Was het niet zo dat de oude TV's een 4:3 verhouding hadden omdat de buis dan “bijna” rond was. dat was puur vanwege de techniek. Een ronde buis produceert makkelijker. Zo is het ook met chips.

• kompjoetervilozoov

Even over 3:2 :

Heeft geen ene mallemoer met ideaal te maken, maar is toevallig ontstaan toen de Leitzfabriek een kompakte camera ontwikkelde omstreeks 1920.

Er was nog geen film in de handel, dus men gebruikte uit nood maar 35mm brede bioscoopfilm dat staand formaat 18x24 mm had met perforatie boven en onder.

Horizontaal werd dat simpelweg verdubbeld.

Waarom zouden we eeuwig daaraan vast moeten houden?

• HarryS

Hoe zit dat dan met een 6x6 camera?