Ideetjes voor een fotoserie

• Wil67

Hallo allemaal,

Ik ben een beginnende hobbyfotograaf, die veel rust en passie in deze hobby heeft gevonden. Na een zwarte periode in mijn leven heb ik een goede afleiding gevonden in fotografie en fotobewerking met div programma's

Aan mijn “zwarte periode” heb ik nog wel wat problemen overgehouden, waarvan de grootste straatangst is. Paniekaanvallen als ik te ver van huis ben. Op sommige plekken in mijn stad heb ik er geen last van, maar (vooral) op plaatsen waar geen huizen/mensen zijn, kan de paniek zo uit het niets opkomen.

Ik krijg momenteel therapie voor deze problemen. Mijn psycholoog kwam met het idee om mij foto's te laten maken van mijn angsten, en dan wel is het de bedoeling dat ik de plekken opzoek waar ik niet durf te komen en treffende foto's maak van mijn staatangst. Niet mezelf op de foto zetten, maar foto's van bijvoorbeeld een hekwerk aan de rand van een plek waar ik niet verder durf te gaan.

Of een foto van leegte op het strand, waar ik dan later mijn gevoel bij moet schrijven. Ik heb op internet al gekeken bij trefwoorden als straatvrees/pleinvrees, en de foto's die dan in google naar voren komen, maar echt veel inspiratie kan ik bij deze foto's niet krijgen.

Mijn vraag is dan ook: wie heeft er goede ideeen voor het maken van foto's die passen in het hierboven beschreven thema?

Groetjes,

Wil

• Joop

Ik heb in mijn familie ook iemand met soort gelijk probleem.

Die plukt plaatjes van het internet en schilderd en maakt verder kunst van zijn probleem. Maakt met de plaatjes hele mooie plakboek/scrapboeken van rondom zijn prbleem en wat hij heel plezierig vindt. Schrijft er teksten erbij wat hij er van vind.

En toch moet je gewoon beginnen te fotograferen. Maak gewoon foto's waarvan jij denkt dat het jou probleem oplost, wat jij heel plezierig vindt of wat jou een probleem geeft. Laat ze aan je psycholoog zien en praat erover wat jij ervan denkt.

Maak er een mooi plakboek ervan met de teksten erbij. Dus niet op de achterkant van de foto schijven maar erbij.

En het hoeven echt geen hoog standjes zijn. Gewoon plezier hebben in je hobby en gelijk je probleem op te lossen. En je moet er ook foto's erin doen die jij heel mooi vindt. Bv als jij een bepaalde kleur jou een heel goed gevoel geeft fotografeer dat.

Familie lid heeft het heel veel geholpen.

Maar bekijk eens op http://www.flickr.com/ en zoek gewoon op termen zoals strand, straat, street enz. Je kunt dan heel veel idieen opdoen.

Op Pixel Peeper staan ook heel foto's http://www.pixel-peeper.com/ maar dan moet je per lens kijken, zoeken kan niet op termen. Er staan wel heel veel foto's op die jou kunnen helpen.

• JeroenW

Grappig eigenlijk, ik heb aan mijn zware periode juist het omgekeerde overgehouden. Ik schiet dit soort dingen http://www.flickr.com/photos/j_wijnands/3382531529 omdat ik me er prettig bij voel.

In jouw geval, als je de spanning opzoekt, kijk ‘s goed rond je heen op zo’n plek wat nou juist je aandacht trekt, zak 's door je knieen, kijk er op een paar manieren tegenaan en schiet wat.

Zoals Joop al zegt, het hoeven geen hoogstandjes te zijn, gaat om je emotie'sa.

• Wil67

Hallo Joop en Jeroen,

Bedankt voor jullie tips, ik zal de sites eens goed gaan bekijken, alhoewel ik al erg veel kijk op sites zoals jullie noemen.

Er zit echter wel enige druk achter mijn opdracht omdat de hulpverlener wil dat de beste plaatjes die ik schiet, beneden in de hal van de GGZ (voormalig riagg) komen te hangen. Een fotoexpositie dus van mijn straatangstfoto's en dat maakt het voor mij toch wel een beetje griezelig ( ik wil natuurlijk prachtige foto's maken, omdat veel mensen ze zullen zien) Dus dat word dan dubbel eng voor mij, zowel plekken bezoeken waar ik een paniekaanval kan verwachten, en dan ook nog eens mooie plaatjes schieten :)

Maar goed ik ga mijn best doen, ik zal nog eens goed kijken op div fotosites en dan toch proberen om er ook mijn eigen gevoel aan te geven. Ik vind het best een pittige opdracht: straatangst op foto zetten.

Groeten.

Wil

• JeroenW

Ik zou je door zo'n gek idee van je hulpverlener niet laten opjutten of heb je 't beloofd? Als je niet al te sterk in je schoenen staast is het maken van goed fotowerk nog veel lastiger.

• Joop

Ik denk niet dat je alleen je straatangst op de foto moet gaan zetten. Ook foto's van plaatsen waarbij je heerlijk en prettig voelt moet je ook op de foto zetten. Dit is een heel belangrijk onderdeel van je theraphie. Zet er Kleine stukje tekst erbij, waarom je het heb gefotografeerd.

En maak gelijktijdig ook een boekwerk met je foto's voor jezelf, waar je aangeeft met foto's wat je angsten weergeeft en foto's waar je heel prettig bij voelt.

De beste foto's gebruik je dan voor de tenstoonstelling.

Een ding moet je zelf in gedachten houden NIETS MOET. Ik denk als het moet dan wil / gaat het niet. En je hulpverlener mag je niet onder druk zetten.

Maak eerst een hele boel foto's, van een bepaalde onderwerp / voorwerp op verschillende manieren (bv in / uitzoomen), verschillende perpectieven (Hoog / Laag).

En het hoeven echt geen hoogstandjes worden.

• kompjoetervilozoov

Ik heb geen enkel idee.

Ik denk dat het ook helemaal geen moer uitmaakt wat je op de foto zet.

Bezig zijn met iets wat je leuk vindt is uiteraard altijd goed.

• Nikon Sjoerd

Beste medeprikkerjes, de psycholoog vind juist van wel dat er specifieke plaatsen gefotografeerd moet worden. Ieder zijn vak denk ik zo.

Wil67, mischien is het een goed idee om je foto's in zwart/ wit te fotograferen?

Eventueel een paar kleurenfoto's op het einde als teken dat er weer kleur in je leven is ?

Bezoek eens die plaatsen op verschillende tijdstippen, dus smorgens vroeg, maar ook midden op de dag.

Heel veel succes met de therapie en laat eens wat zien van wat je gemaakt hebt.

• Wil67

Daar heb je gelijk in, Joop! Niks moet, ik bepaal uiteraard zelf hoe ver ik ga, alleen is het de opzet van de hulpverlener om als het ware een opdrachtgever te spelen, en er zo ware lichte druk achter te zetten. Ik ga er mee aan de slag.

Als het wat geworden is dan zet ik de foto's ook hier op het prikbord.

Wordt vervolgt

Groeten,

Wil

• Marcellus

Ja ik zou vastleggen waar jouw angsten liggen, dus de grote leegte als ik je goed begrijp. Ochtend en avondlicht is mooier dan daglicht. En dan inderdaad ook een aantal waar jij je wel prettig voelt, met zwart wit en kleur kan je een hoop doen in dat geval. Succes!