Hoe een camera kiezen?

• Nyla5

Hallo,

Ik ben eigenlijk nog maar net begonnen met fotograferen en ik

ben nu op zoek naar een goede camera. Heeft iemand tips waar ik het beste op kan letten, omdat de keuze in camera’s erg groot is.

Ik ben vooral bezig met natuurfoto's maken, en wil ook graag goede macro foto's maken. Ik heb ongeveer rond de 500 euro over voor een camera. Heeft iemand een advies voor welke camera, of een goede vergelijkingssite?

Sorry als deze vraag al heel vaak gesteld word, maar ik zou graag advies hebben van anderen.

• JeroenW

Nyla5 schreef:

>

> Hallo,

>

> Ik ben eigenlijk nog maar net begonnen met fotograferen en ik

> ben nu op zoek naar een goede camera. Heeft iemand tips waar

> ik het beste op kan letten, omdat de keuze in camera’s erg

> groot is.

>

Budget?

> Ik ben vooral bezig met natuurfoto's maken, en wil ook graag

> goede macro foto's maken. Ik heb ongeveer rond de 500 euro

> over voor een camera. Heeft iemand een advies voor welke

> camera, of een goede vergelijkingssite?

>

Oh, 500 euro maar. Sorry, dat wordt een compactje en daar heb ik geen enkel verstnad van.

> Sorry als deze vraag al heel vaak gesteld word, maar ik zou

> graag advies hebben van anderen.

• Sip

Zo is het helemaal. Als je echt natuurfotos (van levende dieren) wilt maken moet je een goede lens hebben. Reken daar rustig minimaal € 1000 voor. Als je dan ook nog een redelijke camera wilt dan komt die als snel op € 700. Een statief kost je ook snel € 150.Voor minder dan € 2000 ben je dus niet klaar

• kompjoetervilozoov

De camera is niet zo belangrijk, wat kennis en ervaring wat je kan of moet doen , des te meer.

Wil je alleen maar mikken, zoomen en afdrukken, neem een kompakt , eventueel met veel zoom, er is keus zat van Panasonic, Canon, Fuji enz.

Wil je ook wat techniek leren en toepassen, koop een instapreflex van een van de volgende merken die allemaal specifieke voor- en nadeeltjes hebben:

Canon 1000D/Nikon D60/Olympus E4XX, Sony a200/Pentax K2000 of iets dergelijks.

Met kitlens dus.

Als het budget het toelaat koop je er een telezoom bij, waarmee de meeste behoeften gedekt zijn.

Voor macro met een reflex is ofwel een prijzige macrolens nodig ofwel voorzetlenzen ofwel tussenringen, waarbij kompakten vaak zonder meer al goede macro aankunnen.

Vergeet het Sip-verhaal over minimaal 2000€ , dat slaat helemaal nergens op voor een beginner.

• kompjoetervilozoov

Heel nuttig voor de TS, ga zo door…….

• Nyla5

Bedankt voor de informatie. Wat word precies bedoeld met een kitlens?

Is het ook mogelijk om voorlopig een beetje goede macrofoto te maken met een spiegelreflex zonder aparte lens daarvoor? Of is de macrostand van een compact camera dan beter?

• Joop

Macro zonder Macrolens op een DSLR is mogelijk. Je kan met voorzet lenzen gaan spelen. Maar je krijgt alleen goede foto's met een macrolens.

Tussenringen zijn ook een mogelijkheid. Minder duur en bruikbaar met je kitlens. Maar je krijgt dan nog niet de kwaliteit dan met een Macrolens.

Kitlens is een standaard lens die meegeleverd wordt bij je camera. Bij Canon is dat bv 18-55 mm lens.

Bij een DSLR komt veel meer bekijken betreffende instellingen dan bij een goede compact camera terwijl tegenwoordig een goed compact foto's van dezelfde kwaliteit kan leveren.

Ten tweede wil je lopen met een DSLR en een tas met daarin extra lenzen.

Kijk eens op DPreview.com. Een vergelijkings site.

• FrankvG

Ga eens naar de betere fotozaak en laat je eens goed informeren.

Ik ben vorig jaar begonnen met een Nikon D40 à 400,- incl. een 18-55 kitlens.

Nu ben ik aan het kijken voor een 70-300 objectief.

Ik denk dat jij net als ik eerst wat wil gaan spelen met een instap DSLR en over een jaar of drie als je wat verder bent een goeie DSLR kopen.

Dit vind ik een goeie manier, want bevalt het je niet, kun je je spullen makkelijk verkopen en er een goeie compact voor terugkopen. evt met bijleg.

Succes.

• Remco Jan

Je *hoeft* niet op iedere vraag te antwoorden….

• Remco Jan

Qua macro en qua budget zou je ook een goede compact camera kunnen overwegen. Die hebben dat vaak standaard “aan boord”. Je hebt niet per se een SLR nodig om te fotograferen.