Lenzen,

• sacha

Hoi allemaal,

Ik heb een vraagje. Ik heb een Tamron 70-300 lens die ik altijd heb gebruikt op mijn analoge spiegelreflex. Als ik deze nu wil gaan gebruiken op mijn digitale spiegelreflex “moet” ik deze dus vermenigvuldigen met de cropfactor van 1.5 en komt het dus eigenlijk neer op een 105-450 mm lens. (als ik het tenminste goed begrijp).

Nu wil ik dus nog een lens kopen voor het “ontbrekende deel” van 18-105 mm (of eventueel een 18-200 mm). Misschien een domme vraag, maar hoe weet ik nu of de lens die ik koop ook vermenigvuldigt moet worden met die factor 1.5???

• Flore

Die cropfactor geldt voor alle lenzen die je op jouw camera zet.

Het is trouwens niet zo dat je met die cropfactor een 450mm lens krijg als je er een 300mm lens opzet, je hebt alleen de beeldhoek van een 450mm lens.

F.

• sacha

Bedankt voor je antwoord. Ik weet dat je niet het bereik krijgt, maar de beeldhoek. Welke lens adviseer jij om dan nog aan te schaffen naast deze lens?

• Flore

Ik ben niet zo into lenzen, maar als je het gat wil vullen dan kan je een lens kopen van xx-70mm. Of eventueel met een beetje overlap. Maar een specifieke lens kan ik je niet direct adviseren.

F.

• Joop

Je moet niet rekenen met de cropfaktor. Je hebt en blijft een 70-300 mm lens houden. Dat je beeldhoek veranderd door de cropfaktor is een ander ding. Je krijgt het beeld in je zoeker en een foto van een uitsnede die overeenkomt met 105-450 mm. Maar je krijgt geen lens die op eens een 105-450mm lens is geworden. Het is en blijft een 70-300 mm.

Koop gewoon een lens in het berijk van 17 tot 70 mm of bv zoals je zelf al zegd de 18-105 mm.

• JeroenW

Wat voor antwoord verwacht je als je niet vertelt welk merk je schiet?

• Marcellus

Of een 300-600 ;-)