RAW

• willem

Hallo,

Ik heb een Nikon D90 gekocht en wil nu ook in RAW foto,s gaan nemen , heb een paar vragen over RAW.

Als ik foto,s in RAW heb gemaakt en eventueel bewerkt heb en converteer ze daarna naar JPEG heb je dan kwaliteits verlies ?

Als je een fotoboek wil laten maken moet je die altijd in JPEG aanleveren of zijn er ook centrale.s die met JEPG overweg kunnen ?

Is er een programma te downloaden om in RAW te bewerken ?

Is er een Nederlandse site met uitleg over bewerking in RAW of eventueel een boek ?

Alvast bedankt , Willem

• Charlotte

Hoi Willem,

elke keer als je jpeg opnieuw opslaat heb je kwaliteitsverlies. Maar in jpeg aanleveren: dus eindresultaat zo 1 x opslaan, is prima…

kijk eens naar boeken van uit mijn hoofd elzinga (?). In de bieb is ook hoop te leren!

Hier link (engels) over raw: http://bythom.com/qadraw.htm

en verder: http://www.nikon-club-nederland.nl/forum/

succes!

• theo

Als er kwaliteitsverlies optreedt na het openen van een jpeg dan heb je dus een fotoverzameling die na 10 jaar geen bal meer waard is?? Als het schieten en bewaren van foto's als jpeg's niet zo'n goede investering is om langer dan 10 jaar digitaal van je foto's te genieten zouden ze daar wel eens wat meer informatie over kunnen geven aan de consument. Of til ik er te zwaar aan? Ik ben ook wel van plan om naar raw te gaan maar jpeg moet toch voldoen voor kiekjes??

gr theo

• HarryS

En sla ALTIJD je raw foto apart op. Dan kan je altijd naar het origineel terug grijpen.

• kompjoetervilozoov

Verlies treedt op na bewerken, niet na openen.

Heb ik tenminste nog nooit iets van gemerkt…..

• Acapulco

Verlies van kwalitiet treed alleen maar op zodra een geopende jpeg weer als een jpeg wordt overschreven.

Waarneer dit veelvuldig met één en dezelfde foto gedaan wordt blijft er steeds minder details over.

Tip.

Open een jpeg of raw bestand.

Bewerk hem met bv. Photoshop en sla deze tussentijds op als Photshop bestand.

Hierdoor blijft de omvang vrij groot maar de kwalitiet blijft wel gelijk.

En waneer je met lagen werkt blijven deze ook als lagen opgeslagen zodat je altijd ermee verder kunt.

Pas warneer je de foto goed vind sla je hem pas op als jpeg.

Let er wel op dat je meestal ook de kwalitiet van de jpeg kan veranderen voor het opslaan.

Meestal is hoe hoger hoe beter bv. max 12. maar dan wordt je uiteindelijke bestand ook weer even groter.

Maar blijft altijd nog flink kleiner raw, bmp, Photoshop bestand.

Voor afbeeldingen voor op website kan je ervoor kiezen om je plaatjes op te slaan als gif. max. 256 kleuren (dus ongeschikt voor foto's)

• Charlotte

alleen dus bij opslaan, niet bij openen…

• kompjoetervilozoov

Ik open en sluit en verder niks.

• Remco Jan

Volgens mij is hier weer een totaal niet relevante discussie ontstaan, omdat Charlotte duidelijk aangeeft dat je kwaliteitsverlies krijgt als je een jpeg opnieuw OPSLAAT….

Maar het boek wat je bedoelt is inderdaad van Johan Elzinga. Ik heb het wel eens doorgebladerd in de boekenwinkel, en het is behoorlijk compleet en toegankelijk geschreven (Johan Elzinga heeft een fotografieachtergrond en gelukkig gaan IT achtergrond zoals zoveel schrijvers van dit soort boeken).

Met applicaties als Adobe Lightroom of Apple Aperture kan je RAW vrijwel net zo makkelijk verwerken/bewerken als JPEG, maar je hebt volledige controle over het eindresultaat. Weliswaar niet gratis te downloaden, maar er zijn wel probeerversies beschikbaar.

• JohnF

Je kunt met Photoshop Elements ook heel goed RAW bestanden bewerken. Voordeel van RAW is dat je niets aan het bestand kan veranderen en je dus een digitaal negatief hebt. Als je een RAW bestand opent en opslaat als jpeg heb je twee bestanden, de RAW en de JPEG. Zolang je de RAW niet delete heb je je origineel nog.

Als je een jpeg opent, bewerkt en weer opslaat gaat je kwaliteit inderdaad iets achteruit. Als je een 2Mb JPEG foto hebt, heb je een weekend nodig van openenen, veranderen en opslaan voordaat je in detail verlies gaat zien. Het valt allemaal wel mee.

Bij een bestandje van 80kB zie je het al veel eerder.

Dit even in een notedop.

Het boek van Johan Elzinga is inderdaad compleet en in het Nederlands.

Succes JohnF