Fotografie van brilmonturen

• picolientje

Wie kan mij helpen?

Het gaat om fotografie van brilmonturen, per montuur in een paar standen en vrijgemaakt van achtergrond.

De originele kleur dient zoveel mogelijk te worden behouden.

Het is voor publicatie op internet, dus resolutie hoeft niet zo hoog te zijn.

Het kan een regelmatig terugkerende opdracht worden (nieuwe monturen) voor langere termijn.

Beginopdracht ca. 100 monturen, daarna series van ca. 50 monturen.

Budget is beperkt, maar door de hoeveelheid én op langere termijn misschien toch wel interessant.

Eventueel samenwerking met opdrachtgever, die zelf foto's kan bewerken.

Mail s.v.p. je gedachten, oplossingen etc. naar Nico, nvn@wanadoo.nl

• JeroenW

Nee, ik ga niet mailen. Ik ga hier neerzetten dat je een lichttentje nodig hebt, 2 lampen, een camera op statief. Witbalans van te voren vastzetten en dan moet het goed lukken.

• picolientje

Jeroen, dank voor je bericht. Ik ben nu zelf enige tijd bezig met de door jou genoemde attributen, maar het resultaat is niet bevredigend. Vandaar mijn oproep.

• JeroenW

Wat is het probleem dan? Laat 's wat zien?

• Joop

Gebruik je wel een grijs kaart voor het instellen van de witbalans.

Er is maar een advies, laat eens een foto zien?

• Remco Jan

Koop een boek over studio en/of productfotografie….

• fotomark

Opnametafel, 2 Studioflitsers met softboxen van een beetje kwaliteit (geen chinese rommel dus) Goed lichtmeten, WB prikken en eventueel met zwart karton wat reflecties afvlaggen of met reflectoren of piepschuim platen het licht op de juiste manier reflecteren.

Opnametentje kan ook maar is het vaak toch net niet. Leuk voor fototjes voor op marktplaats maar daar kan je geen profi product foto's mee maken.

Maar zoals eerder gezegd, wat gaat er nu niet goed?

Is het de kleur? is het de compositie. vertel ons wat meer.

• picolientje

Ik krijg niet voldoende contrast tussen montuur en achtergrond om achtergrond weg te kunnen halen, maar moet tot m'n schaamte bekennen dat ik de witbalans niet heb ingesteld (niet aan gedacht).

Voor het vrijmaken heb ik gebruik gemaakt van Paint.net en PSP; is er een handiger programma om dat te doen?

Dank voor de tips!

• Remco Jan

Als de achtergrond te donker is, moet je of meer licht op de achtergrond zetten, of langer belichten. En dan maar afwachten of de monturen nog goed belicht zijn.

Maar een goed boek over studiofotografie beschrijft precies hoe je dit aanpakt.

• fotomark

sowieso de WB instellen dat scheelt al heel wat.

De rest is toch fotografie kennis wat niet heel snel via een forum uit te leggen valt.

Wat Remco zegt koop een goed boek over studio/ product fotografie.

Of doe een cursus, Bij Calumet geven ze een heel goede stilllife fotografie cursus van een dag. Levert je heel veel info op en kost iets van 130 euro. Een aanrader.

http://www.calumetphoto.nl/ctl?ac.ui.pn=common.CalumetEventsDetail&ac.calendar.eventID=5768

Of misschien een andere instelling natuurlijk.

Succes.