gewoon zomaar

• Tamar

Tov, daar gaan we dan. Ik vind het licht mooi op je foto. De uitsnijding is wel wat krap aan mijnsinziens.

Ik mag misschien geen pro zijn op fotogebied maar een pro (M-mus) in de muziek ben ik al heel lang; een muziekinstrument bespelen leer je bij een geschoolde leerkracht met ervaring en niet, ik herhaal; NIET zelf uit een boekje.

Anders dan bij fotografie sluipen er bij een instrument slechte en verkeerde gewoontes in die je niet een twee drie meer afleert, en die verdere ontwikkeling tegenhouden op den duur. Sterker nog, bijeen klein gesprekje met een nieuwe leerling vraag ik altijd even wat ze al eerder gedaan hebben. Leerlingen die bij een beunhaas geleerd hebben of zelf hebben lopen pielen neem ik niet meer aan. Er is voor mij geen eer meer aan te behalen.

• HarryS

Tja, zo denk jij erover, maar…….. ik ook jaren muzikant en ooit bij bekwame instructeur cq leraar geweest. Die wilde mij ook het een en ander afleren. Waar ik het NIET mee eens was. Reden: Ik ga toch niet mijn eigen stijl weggooien!!

• Tamar

Weliswaar geheel OT maar ik zal je daar even kort mijn mening over geven; ik heb het over techniek die wanneer verkeerd aangeleerd het ontwkkelen van een eigen stijl afremt en belemmert. Ik ga ervan uit dat mijn leerlingen uit een boek niet de nuances kunnen halen die tot het vak behoren, daar hoort persoonlijke begeleiding bij.

Wat jij zegt is precies de reden dat ik geen autodidacten meer aanneem als leerling; net begonnen en al denken dat ze het beter weten :D

• Antony

Net alsof autodidacten niets kunnen. Ik heb vele veelzijdige creatieve opleidingen gestudeerd, echter niet in de fotografie en juist daar ben ik heel ver in gekomen.

Een autodidact is iemand die zich zelfstandig, zonder begeleiding van een docent, ontwikkelt. Jij maakt de denkfout dat een autodidact alles al denkt te weten. Fout, een goede autodidact is kritisch, probeert zich steeds verder te ontwikkelen, kijkt naar en bij anderen, maar werkt op eigen houtje.

Zodra iemand zich bij jou aanmeldt is het echter geen autodidact meer..

In de kunst, muziek, literatuur, fotografie wemelt het van de autodidacten. En daar is niets mis mee.

Ik heb echter wel een grote aversie gekregen tegen slechte docenten die zich als “meesters” voordoen en die geen knip voor de neus waard zijn. En ik heb heel wat volkomen nutteloze en waardeloze lessen/voordrachten/uiteenzettingen/etc van zgn kenners/vakmensen/docenten bijgewoond, waarbij ik binnen de kortste momenten al zat te denken: “Wat doe ik hier? Hoe kom ik hier weg?” Daarom werk ik het liefste op eigen houtje en verspil ik m'n tijd niet aan geleuter.

• Tamar

Autodidacten kunnen fantastisch mooie dingen, ik ben in veel dingen autodidact en ik doe het niet slecht. Ik heb mezelf leren mozaieken, een mooie tafel mee gemaakt, hartstikke leuk maar zeker niet prof en ongetwijfeld kan ik er nog een hoop over leren, maar ik vind het goed zo.

Klassiek gitaar en een specialiteit in Barokmuziek leer je echter niet even zelf, dat leer je van de meesters en ik leer het weer aan mijn leerlingen waar in in sommige gevallen jarenlang intensief mee werk. Schijnbaar doe ik iets goed als mijn leerlingen studiebeurzen krijgen en aangenomen worden voor vervolgstudies.

Ik kom echter tegen; mensen die denken dat ze het allemaal wel ‘even’ zelf aanleren en dat ik dan ‘even’ de puntjes voor ze op de i mag zetten. Zo werkt het met met Klassiek Gitaar in ieder geval NIET. Ik geef al mijn liefde en energie voor de muziek graag door aan mijn leerlingen maar verlang dan wel dat ze zich ‘in mijn handen kunnen leggen’. Die goedbedoelende autodidacten (uitzonderingen daargelaten) voelen zich maar al te vaak te vergevorderd om twee stappen terug te doen en de basis goed onder de knie te krijgen, en maar klagen dat het niet zo goed klink of dat ze liever geen noten willen lezen.

Fotografie heb ik mezelf aangeleerd en het is leuk, ik ben er goed in maar ik heb nog zo enorm veel te leren. Daarom neem ik straks les en luister ik gewoon naar hoe iemand me kan helpen te verbeteren. Een leerproces betekent ook dat je je ego over je eigen stijl even aan de kant laat staan om nieuwe dingen te kunnen leren.

Maar goed, voor de vrouw van Jeroen; neem even wat lesjes en ga daarna vrolijk verder, dat gaat zo veel sneller en efficienter dan zelf modderen.

• JeroenW

Ze heeft jarenlang les gehad in dwarsfluit en speelt dat ook heel behoorlijk. Ik geef 't een paar weken voordat ze een sax leraar gaat zoeken.

• Ad

En als ze dan vol passie, en met het mondstuk op de juiste manier gemonteerd :) weer staat te spelen maak je nog eens een foto.

• Joop

De meenste bekende gitaristen zijn autodidact en hebben hun eigen stijl van spelen. En daar zijn ze bekend om.

Voor fotografen het zelfde verhaal, de meenste zijn bekend om hun stijl van fotograferen. Dat kun je trouwens ook niet leren, het enigste wat je kunt leren is de bediening van de camera.

En wie zijn eigen stijl van doen overboord gooit is een slecht artiest. Dat is nu echt de manier waarop je kunt onderscheiden van de mede artiest/mens.

Was het spreekwoord niet Eigen Roem Stinkt?

• theo

Men zegt dat het leren van een vak, of het nu rietdekken is, of timmeren, of muzikant of fotograaf gewoon gemiddeld 4 jaar studie kost en daarna nog ervaring gecombineerd met talent en geluk. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat wanneer je een of twee vaardigheden van dat vak onder de knie kunt krijgen je er geen plezier aan zou kunnen beleven.Alleen dan wel goed of in ieder geval acceptabel.

Ik heb ooit een buurman gehad die na 2 weken gitaarles tegen me zei dat ie niemand meer nodig had om verder te komen. Ik was blij voor zijn vrouw dat ze bijna doof was.

• Ad

Ik denk dat je de basis toch echt van iemand met vakkennis moet leren.

Het ontwikkelen van een eigen stijl komt later.