Lees het volgende artikel eens over Photoshop is voor domme mensen.
http://www.dslr.nl/?cat=columns&id=1365
Fotografie is een ambacht en daarbij heb je geen Photoshop nodig hebt om iets onderscheidends te maken.
Tuurlijk Jeroen.
En dat is ook heel normaal.
Dat waren de dingen die we vroeger in een Doka met andere middelen toch ook deden.
Bij digitale fotografie doen we dat nu eenmaal met een fotobewerkingsprogramma.
Maar daar gaat het niet om.
Het gaat om de vraag, zijn we nog in staat een goede foto te maken zonder bewerking.
Vraagt de consument niet te veel?
Ik krijg vaak de opmerking, “met zo'n camera kun je toch een foto maken in het donker” !!!
Ik zeg dan altijd.. weet je wat voor foto dat wordt? “Erg donker ”
Men denkt echt dat alles kan met een digitale camera.
Dat terwijl het enige verschil is dat ik zonder een rolletje te wisselen ik per fot kan overstappen in ASA getal.
MEER NIET!!!!
Neen Jeroen, onjuist. We probeerden “ door vakkennis” een zo goed mogelijk resultaat te bereiken. Correcties achteraf was een gebrek te wijten aan vakmanschap. Nu, tegenwoordig is deze basis van geen enkel belang. Softwarematig kan elke foto nu gigantisch gemanipuleerd worden. Ik doe dat niet, probeer een goede foto te maken. Ben geen professional, maar een fotograaf met ruim 40 jaar ervaring in “semi” professional gebeuren.
Ik ben gestopt bij de zin dat men vroeger ook geen fotos bewerkte. Dat deed men namelijk wel. Misschien niet de amateurs omdat die het materiaal er niet voor haden, maar heb je wel eens wolken gezien op vakantiefotos die je in een souvenierswinkel koopt? Nee toch? Vreemd dat er dan op diezelfde fotos geen grote schaduwen te vinden zijn. Zomaar even een voorbeeld dat het geplaatste artikel niet klopt. Wel ben ik van mening dat een foto zo natuurlijk mogelijk moet zijn en dus een minimum aan bewerking moet hebben
Das jammer want in het verhaal staat is een duideljk verhaal.
Even enkele quotes
“”
dat je niet zonder Photoshop kan is uiteraard overdreven. Eduard de Kam geeft ook aan dat hij foto's zo uit de camera doorstuurt. “Dat weet ik,” zegt Martijn Beekman “en ik vind het niet mooi.” Martijn vindt Photoshop zelfs een geweldig programma. Maar de leidraad is de doka, met een beetje doordrukken en tegenhouden om de kijker te sturen is niets mis. “”"
“”
Alles wat voor de opname gebeurt, zoals de keuze voor een objectief, is volgens hem geen beeldmanipulatie. Sommige dingen die vroeger nodig waren, zoals het inkleuren van foto's omdat er simpelweg geen kleurenfoto's waren, was toen geen manipulatie. Nu schaart Eduard het onder de spielerei van de fotograaf. “”
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?