UV en polorisatiefilter

• ruud

Kan iemand mij zeggen of er veel licht verloren gaat als je een UV en polorisatiefilter tezamen op het objectief schroeft.

Of is een goede polorisatiefilter al voldoende om de zweem te verminderen of haalt alleen een uv de blauwe zweem weg.

Voorkeur voor merk: Hama, Hoya of B&W?

• fotomark

Geen Hama nemen maar B&W of Hoya (liefst SMC).

Ik zou ze niet op elkaar schroeven.

Kans op vignettering is vrij groot en het heeft geen enkel optisch voordeel.

Uv haalt eentueel overtollig UV licht uit het beeld al zijn lenzen tegenwoordig zo goed gecoat dat er geen verschil te zien is. Het is eerder een bescherm filter.

Polarisatie daarentegen is natuurlijk een heel ander verhaal. Haalt naar gelang de instelling reflecties weg onder bepaalde hoeken waardoor kleuren veel beter weergegeven kunnen worden. Kost natuurlijk wel licht.

• Joop

Bij slechte UV filters gaat erveel licht verloren meer dan 5%.

Goede UV filters niet meer dan 1%, het zelfde geld voor polarisatie filters.

Neem een goede bv B&W of Hoya.

Schroef nooit twee filters op elkaar,

Gebeurt dat men de 2 filters niet meer kan scheiden na iets te hard te hebben aangedraaid. Komt vaker voor dan je denkt.

• kompjoetervilozoov

.

• Ad

UV filters gebruik ik niet, meerdere filters achter elkaar deed men vroeger (ik stam uit die tijd) in het analoog zwart/wit tijdperk.

Een goed polarisatiefilter kost 1 stop.

Zie een polarisatiefilter als een goede instelbare zonnebril.

De blauwzweem wordt veroorzaakt door vocht in de lucht.

Je kent het effect van de polaroid op water?

Een polarisatiefilter doet dus het zelfde. Het vermindert de schittering (blauwzweem) van het vocht in de lucht.

Even als opmerking in het algemeen.

In het geval dat ik een tweedehands lens koop, lees ik vaak dat mensen een UV filter erop hebben gehad ter bescherming van de lens.

Dan denk ik altijd, was dat nodig dan? Was je niet voorzichtig genoeg met de lens?

• JeroenW

Wat ben je van plan?

• kompjoetervilozoov

Ik heb nog een hele stapel van die dingen, in allerlei maten , iemand interesse?

Het eerste wat ik doe als ik een lens koop, is dat domme “filter” eraf halen….

• Remco Jan

Waarom heb je dat “domme” filter er dan bij gekocht, als je hem er toch weer gelijk afhaalt?

• kompjoetervilozoov

Dat waren 2e handsjes, die worden vaak zelfs aangeprezen omdat

er “vanaf dag 1”een filter heeft opgezeten.

Prima, want het kan en blijft eraf…..

• De Tobfotograaf

persoonlijk vind ik dat polafilters vaak de foto verzieken