beeldstabilisatie

• theo

Dag allemaal. Een vraagje, hoe zijn jullie ervaringen met beeldstabilisatie.Bij Nikon bekend als vr optie in het objectief. Na een weekeindje weg met mijn 18-200mm tamron (waar dus geen beeldstabilisatie in zit) merk ik toch wel dat het niet onder alle omstandigheden meevalt om scherpe foto's te maken. Ik weet het ;18-200 is niet ideaal . Losse objectieven met een vast brandpunt geven betere resultaten ,maar het gebruiksgemak van een 18-200 voor een dagje uit is toch wel erg groot.Zou het een optie zijn om een Nikon 18-200 met vr te kopen?(is trouwens iets lichtsterker en betere kwaliteit.) In dat geval heb ik een 18-200mm van Tamron in de aanbieding. Groeten van Theo..

• Ruud

Beeldstabilisatie is niet alleen zaligmakend. Maar onder moeilijke omstandigheden kun je zeggen dat alle beetjes helpen.

Ik heb zelf een camera waarin de beeldstabilisatie in de body zit. En die heb ik bijna altijd aan staan.

• Joop

Beeldstabilisatie is een hulp middel. Niet meer dan dat. Het is echt niet zaligmakend zoals velen denken. Het is puur een kwestie op je minimale sluitertijd te letten van je gebruikte brandspunt afstand.

Ik heb zelf 2 lenzen met beeldstabilsatie. Ik heb ze gekocht voor hun beeldkwaliteit en zoom bereik en niet voor het IS systeem.

Daar komt bij je onderwerp moet wel stilstaan, zoniet dan heb je nog bewogen foto's.

Neem van mij aan koop eens een goede zoom objectief en je zult het kwaliteits verschil zien. Die superzooms zijn echte compromis objectiefen.

En je foto's worden echt niet beter omdat je IS op je lens heb zitten. De fotograaf bepaald en niet de camera.

• JeroenW

De 18-200 VR van Nikon is nog steeds met afstand de beste “superzoom” die ik ooit gezien heb. Als je graag zo'n gemakslens wilt dan is dat wel de beste optie den kik.

• Nikon Sjoerd

Als je de lenzen niet gekocht hebt voor het IS-systeem, waarom dan niet dezelfde lenzen kopen, maar dan zonder IS?

Scheelt toch veel geld lijkt mij zo.

• kompjoetervilozoov

Grapjas:

A-ze zijn er niet zonder IS

B-Een optisch superieure lens is echt niet veel goedkoper zonder IS, (als hij zou bestaan)

Zoiets is te verwachten van iemand die een merknaam voor zijn naam plakt.

• Nikon Sjoerd

Geen grapje hoor… kijk maar eens bij cameranu.nl

Canon EF 70-200/4.0 L USM voor € 549,00

Canon EF 70-200/4.0 L IS USM voor € 999,00

En of de versie met IS nou beter is of niet (zie je dat voor het meeste werk wel?) je betaald er bijna 2x zo veel voor.

Dus vilozooveer dat maar eens!

• Joop

Maar er zit nog een groot verschil tussen deze twee lenzen en dat zijn de afdichtingen voor stof en vocht. Verder zijn er ook nog de MFT waarden enz. Die zijn van de IS versie vele stukken beter.

In veel testen komt de IS versie als de beste lens ooit gemaakt door Canon.

• kompjoetervilozoov

Joop schreef:

>

>. Die zijn van de IS versie vele

> stukken beter.

>

In mijn strijd tegen de taalversloddering moet ik helaas consateren

dat “vele stukken”beter niet vele malen beter is dan “vele malen” beter….

• De Tobfotograaf

de 70-200 IS USM zit optisch VEEL beter in elkaar dan die zonder de IS. in tegenstelling wat je zou verwachten, omdat uit het typenummer dat ze gelijk lijken te zijn, met alleen de IS functie als verschil. kijk maar op www.photozone.de

zeker de tendens dat DSLR's steeds beter worden en dus beter optiek vereisen, dan is er maar een advies: neem die met de IS. Optiek overleeft de DSLR in gebruik en als opvolger van je oudere DSLR kom je toch op steeds betere DSLR's uit. je zit dan niet met optiek dat je de glasbak in kan donderen. ook DX voor nikon en ef-s optiek valt zij het in mindere mate onder die zelfde noemer.

steeds meer wordt er over gestapt op FF formaat en wat doe je met je ef-s optiek?

oke, het is wel goed voor de economie

neem als voorbeeld de eos 5d mk-II, daar hoort goed optiek bij, zoals de 70-200 IS USM(wel die met de F4 niet de F2.8 want die is weer minder goed) verder bijv de 50 1.4 en al het L-spul