AF Modus

• Joop

Ik lees hier dat men een hele grote denk fout maakt bij AI-Servo.

Het is niet als iets maar beweegt of voor sport fotografie.

Het is specifiek bedoelt voor onderwerpen dat (gelijkmatig) naar je toe beweegt of van je af beweegt. Daarop kan de camera dan anticiperen door continu scherp te stellen op het onderwerp.

Een onderwerp dat voor je langs beweegt in en jij volgt met je camera daarop heeft AI-Servo bijna geen enkele nut.

Ik heb het wel eens gebruikt, maar zodra het onderwerp niet meer gelijkmatig beweegd krijgt de camera toch niet helemaal voor elkaar om het onderwerp te volgen. Kijk tegen een 1D met zijn 45 focuspunten kan mijn 350D met 7 focuspunten niet op. Daarop zal het wel uitstekend werken.

• Ad

Beste Joop,

Zelfs een 10D met een fatsoenlijk objectief erop doet het prima.

Dus ga me nou niet zitten vertellen dat ik ongelijk heb.

Alles op centerspot, en volgen.

Zelf motorcross fotografeer ik op die manier.

( misschien zijn die van mij daarom beter dan van anderen?)

• Martin

Dus eigenlijk is de AI focus instelling waarbij de camera zelf kiest tussen one shot en AI servo de enige logische keuze. Beweegt een object te veel voor of achteruit dan gaat de focus automatisch mee, anders one shot. Of werkt het niet zo simpel?

• Joop

Kijk AD daar heb je alweer een verschil met veel xxxD camera's tot aan de 450D want die hebben geen centerspot. Die moeten het doen met een gemiddelde meting in het midden. En dat werkt toch wat minder. Ik ben er op mijn 350D niet helemaal tevreden over.

Ik nu bezig met een overstap naar een nieuwe camera 50D of de 5D mkII.

Dan hoop ik dat het beter werkt.

Ik zeg ook niet dat je ongelijk hebt.

Maar het is niet zo als ik lees dat alles wat beweegd dat je de camera in AI-servo moet gooien.

• Ad

Die 7 punten zitten behoorlijk in het midden.

• kompjoetervilozoov

Joop schreef:

>

> Kijk AD daar heb je alweer een verschil met veel xxxD

> camera's tot aan de 450D want die hebben geen centerspot. Die

> moeten het doen met een gemiddelde meting in het midden. En

> dat werkt toch wat minder. Ik ben er op mijn 350D niet

> helemaal tevreden over.

>

Je gooit lichtmeting en focus door elkaar.

Met iedere Canon reflex kan het centrale focuspunt worden genomen…..dat is niet hetzelfde als spotmeting.

• Joop

Je hebt gelijk, niet goed gelezen.

• Ad

Het zal zo zijn komp,

Ik heb nog nooit een 350D gehad en de mensen die bij mij een workshop volgenden met een 350D kenden de body goed dus die hoefde ik niets uit te leggen over de bediening van de body.