raw altijd naar jpeg?

• theo

Hallo,ik begrijp dat er hier veel kennis op het prikbord zit,daarom nog maar een vraag. Laatst dacht ik,kom,laat ik eens in de RAW stand foto's maken.Mijn standaardinstelling is altijd jpeg FINE. Ik wil tenslotte ook foto's echt goed kunnen bewerken. Nu blijkt alleen m'n progammaatje dat standaard bij de camera geleverd is dit te kunnen lezen, maar niet op de computer bij ‘'Mijn afbeeldingen’' en ook niet op een oude fotoshopversie7.0. Als ik in de camera m'n RAW foto's omzet in JPEG,dan heb ik toch weer gewoon jpeg? En is het altijd de bedoeling dat je na een bewerking van een RAW bestand weer teruggaat naar jpeg?

Volgens mij moet ik een cursusje gaan volgen of zo ,want anders gaat dat helemaal niks worden.

gr theo

• Joop

Welk merk camera heb je?

Canon leverd DDP (Digital Photo Professional) erbij waarmee je de foto's in RAW kunt bewerken. Moet je vaak even apart installeren. Haal daarna gelijk even de update binnen via de Canon site.

Van Nikon weet het niet.

Bij Photoshop moet je altijd een Plugin plaatsen.

Hier vindt je de download en alle informatie waar je hem moet plaatsen

http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=4220

Meer nederlandstallige informatie over Camera Raw en wat je er mee kan doen.

http://help.adobe.com/nl_NL/Photoshop/10.0/help.html?content=WSD040CF04-C176-4ecb-8A8E-155FBA26AA77.html

• kompjoetervilozoov

Ja, als je RAW omzet in Jpeg , krijg je JPEG

• Ad

Na de bewerking omzetten in Jpeg of ander formaat wat je wilt, en orgineel in RAW behouden.

• Remco Jan

Als je in RAW fotografeert heb je hoogstwaarschijnlijk een nieuwe PS versie nodig (of een ander recente applicatie die de RAW variant van jouw camera ondersteunt. Helaas is RAW nog steeds niet gestandaardiseerd, en heeft iedere fabrikant zijn eigen varianten (zelfs verschillende varianten per merk).

Je kunt er wel van uitgaan dat huidige software de RAW versie van jouw camera ondersteunt.

Verder qua workflow: werk zo lang mogelijk in RAW, eventueel converteren naar TIFF voor verdere bewerkingen. Pas als laatste handeling converteer je de foto naar JPEG, om bijvoorbeeld af te laten drukken of op het web te plaatsen. Originelen bewaar je altijd in RAW.

• Cyberjunk

Het bewaren in Raw is een kwestie van smaak en noodzaak.

Mijn ‘kiekjes’ bewaar ik niet in Raw, dat is zonde van de ruimte (toch zo'n 18 Mb per foto)

Als Theo een Nikon heeft kun je de NEF bestanden bekijken via PS vanaf versie 7 (inderdaad met gratis plugin).

Je kunt ook Nikon Capture en Nikon View hiervoor gebruiken.

zie ook:

http://support.nikontech.com/cgi-bin/nikonusa.cfg/php/enduser/std_adp.php?p_faqid=61

• Sip

Je kunt ze met het gratis irfanview ook bewerken als ze in RAW geschoten zijn. Daarna converteren naar JPG of TIFF of wat je ook maar wilt.

• Remco Jan

Volgens mij worden de nieuwste Nikon RAW formaten niet meer gesupport in PS 7.

En kiekjes kan je beter direct in jpeg schieten. Scheelt weer een hoop tijd (en inderdaad ruimte).

• JohnF

Wat al aangegeven is, je kunt de nieuwste RAW plug-in downloaden van de adobe site. Het is even uitvogelen waar je die dan neer moet zetten.

Je kunt inderdaad voor Nikon (NEF-files) Nikon ViewNX downloaden (gratis) en gebruiken als RAW vieuwer. Daarnaast heeft Microsoft ook een RAW vieuwer beschikbaar die je van hun site kunt downloaden zodat je je bestanden ook in Windows-vieuwer kunt bekijken.

Je ziet het, mogelijkheden zat.

JohnF

• theo

Dank allemaal voor de informatie ,en ook voor de links die hier en daar gegeven worden. Groet Theo