Adem in, adem uit….. rust………. denk aan een zomerbriesje, kabbelend water, ondergaande zon, weidse velden…. dat helpt enorm :-)
Lichtsterkte
Naast de brandpuntsafstand is de lichtsterkte een van de belangrijkste eigenschappen van een objectief. De lichtsterkte van een lens wordt bepaald door de mate waarin het diafragma van een lens geopend kan worden. De wordt aangegeven met zogenaamde f-waarden. Hoe kleiner de f-waarde, des te groter de diafragmaopening. Een lens met een f-waarde van 2.8 is dus lichtsterker dan een lens met een f-waarde van 5.6.
Op een zoomobjectief zijn vaak twee f-waarden vermeldt. Zo kan op een 70-3.00 mm lens staan f4-5.6. De eerste f-waarde geeft altijd de maximale diafragmaopening bij de kortste brandpuntsafstand van een zoomobjectief aan (in dit geval f4 bij 70 mm). De tweede f-waarde geeft de maximale diafragmaopening aan bij de langste brandpuntsafstand (in dit geval f5.6 bij 300 mm). Er zijn ook zoomlenzen die over het volledige zoombereik dezelfde lichtsterkte hebben (bijv. 70-200 mm f4). Dit zijn vaak kwalitatief betere, maar ook (veel) duurdere zoomlenzen.
Waarom is een lichtsterke lens duurder, de diameter van de lens is meenstal groter dan exemplaren die minder lichtsterk zijn. Hierdoor is vaak veel meer glas nodig. En vaak zijn dit ook de lenzen die door prof's gebruikt worden dus de bouw kwaliteit is vaak vele malen beter. Van daar dat de prijs ook hoger is. Ook wordt vaal speciaal glas gebruikt.
Er zijn ook voordelen, bij Canon zijn de camera's uitgerust speciale kruissensor voor f/2.8 lenzen. Hierdoor kan de camera nauwkeuriger en sneller scherpstellen.
Omdat de AF altijd werkt met het diafragma vol open.
En ja een nadeel is de beperkte scherptediepte. Het groter gewicht van de lens.
Enkele links waar je veel meer informatie vindt
http://software.canon-europe.com/files/documents/EF_Lens_Work_Book_9_EN.pdf
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=46371
Ja, dat maakt verschil! Alleen al omdat de ene lens de andere niet is.
Denk hierbij aan de scherpte, het contrast, verzadiging.
Een kleine test maakt het vaak al duidelijk.
Zet je camera op een statief en stel deze manual in op een vaste sluitertijd, diafragma en ISO waarde. (bij voorkeur ook op een vast brandpunt, de lens dan)
Maak nu foto's met verschillende lensen. Je zult zien dat er wel degelijk verschil is.
Hartelijk dank voor de reacties. Mijn vraag is inderdaad afdoende beantwoord. Ik begrijp inmiddels ook dat scherpte sterk afhankelijk is van de kwaliteit van de lens. En ook of je bijvoorbeeld een interieur fotografeert met een echte groothoeklens dan wel met een 18-200mm zoomlens in de groothoekstand zoals ik nu bezig ben. (nou ja groothoek,ik heb een dx camera,dus dat is eigenlijk bijna 30 mm) Zo, genoeg spaties?
vr gr theo
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?