Je moet onderscheid maken tussen negatief en realistisch. Het is inderdaad een beroep waar de meeste beoefenaren niet rijk van zullen worden. Daarnaast is het heel veel uren maken, en meestal wanneer jouw klanten tijd hebben, niet wanneer jij wil. Als je met consumenten werkt hebben deze meestal tijd in het weekend en 's avonds. Wat betreft eenzaamheid, je werkt heel vaak alleen. Bij bv bruidsreportages werk je met mensen maar na het afleveren van het album is het contact weg, het zijn dus oppervlakkige contacten.
Nogmaals, het beroep wordt door veel mensen ge-idealiseerd, het is gewoon hard werken en reken er op dat je maar 20-25% echt aan het fotograferen bent. De rest van de tijd ben je bezig met acquisitie, website bijhouden, administratie, vakkennis op peil houden, foto's afwerken, offertes versturen, fotowerk afleveren/opsturen, etc.
Daarnaast is er altijd de onzekerheid of je de volgende maand(en) wel inkomen hebt.
Ik verdien mijn brood met fotografie. Soms raak ik m'n camera een week niet aan, de week daarop werk ik 6 dagen en ben dan ook nog 3 avonden op pad.
Succes
JohnF