Andere lens of extender voor safari

• Martin

Binnenkort gaan wij voor het eerst op safari en uiteraard wil ik hier mooie platen schieten. Ik kan me voorstellen dat je vaak moet inzoomen om een mooie foto te kunnen maken, maar dat de dieren soms ook best dichtbij zijn. Ik heb op dit moment de 70-200L 4,0 lens van canon. Ik ben bang dat 200 mm een tekort bereik heeft dus zit ik te twijvelen tussen 2 opties. Een extender voor de huidige lens zetten waardoor mijn bereik groter wordt maar het diafragma natuurlijk ook oploopt en het 70mm bereik ook oploopt, of een nieuwe lens aanschaffen waarbij mijn oog is gevallen op de 70-300 4.5/5,6 is usm is gevallen. Hierbij is het natuurlijk wel zonde dat ik dan 2 lenzen in bijna het zelfde bereik krijg. Het wordt mijn 1ste safari en misschien is mijn kijk op welke lens ik nodig heb wel verkeerd. Wat is jullie advies.

camera is een canon 40D, en ben ook in het bezit van een 17-40L lens

• Joop

Met een extender ga je dit niet redden.

De 2x extender versie is een ramp op zoom lenzen en alleen geschikt voor prime lenzen.

Ik zou een lens huren, een 300 en daarbij bv een 500 of een 600 mm.

Kijk eens op de volgende site wat deze mensen gebruiken en kijk dan wat verder op deze prachtige site wat deze mansen aan foto's maken. Pas gelden was er een documentaire van deze mensen op National Geographic. Zeer intressant was om te zien hoe deze mensen footo's selecteren die goed of slecht zijn. Echt seconden werk en gelijk ook boem prullebak.

http://www.denis-huot.com/auteurs/index.html

• JeroenW

Ik hoor heel wisselnde dingen over safari. De een zegt dat je absoluut een 500mm prime nodig hebt, de ander vertelt dat de leeuwen om de landrover heenlopen en dat je op 100-150mm prima kan schieten. Ben sowiso erg benieuwd naar je ervaringen.

• Ad

Die 70 mm is niet zo belangrijk dat dat meer wordt.

Met een teleconverter 2.0 wordt de 200mm echter wel 400 mm bij een diafragma getal wat in Afrika best acceptabel zal zijn.

De ring er tussen weg en je hebt voor een dergelijke vakantie weer een redelijk veelzijdige lens.

• Remco Jan

Je kan je ook afvragen of je wel moet proberen om fraaie close-ups van die beesten te maken. Wellicht krijg je wel net zo fraaie, of misschien wel fraaiere foto's als je gewoon met de spullen die je hebt en kent de reis vastlegt. Dan maar geen beeldvullende leeuwekop, maar daar kan je ook boeken voor kopen….

• Martin

Een lens huren doe ik liever niet omdat ik er dan liever geld bij doe en een lens koop :-) Het schijnt idd zo te zin dat de leeuwen praktisch om de jeep lopen maar om bv een cheeta die in de boom verscholen zit dichtbij te krijgen moet je denk ik toch behoorlijk kunnen zoomen. iemand misschien ervaring met deze lens: Sigma 120-400mm F4.5-5.6 DG OS HSM Canon. Deze lens zou een aanvulling zijn op mijn huidige lenzen voor een nog redelijke prijs. Joop, bedankt voor de link. Wat een prachtige foto's zeg!

• Nostradamus

Ah, de “Hunting Lazy Horse” ;)

• Ad

Martin,

Let even op. Ik zie op de foto's die via het linkje van Joop te zien zijn vrij veel lange schaduwen. ( lang voor die plek op aarde)

Dat zou inhouden dat het meest gefotografeerd wordt in de schemering.

Dan wordt dus licht misschien wel een probleem.

Is al bekend hoe die safarie er uit zal zien?

De profs gebruiken dus toeters van L objectieven op Canon 1D en 5D

Tja, wil je je daar mee meten?

Jij gaat waarschijnlijk op een toeristische safarie waarbij de zekerheid van dieren bekijken over het algemeen vrij groot is.

Ook zullen die niet heel ver weg zijn.

• willem

Mijn ervaring met Safari,s en in Parken rond rijden om dieren te fotograferen is dat je eigenlijk nooit te veel zoom kan hebben zeker als je echte clos-up,s wil maken , het blijven dieren en soms heb je geluk dat ze dicht bij zijn maar vaker is toch wat verder weg , alles is ook afhankelijk waar je naar toe gaat .

Heb zelf met een 70 -300 lens gewerkt en regelmatig dat de dieren wat verder weg zaten dan kan je je zelf wel voor je kop slaan dat je niet meer bij je zoom had.

Veel foto succes op de safarie.

• Martin

En dat is ook waar ik bang voor ben. Denk na een nachtje slapen dat de keus wel is gevallen op een nieuwe lens ipv een extender op mijn huidige lens. Heb er inmiddels een paar op het oog waarvan ook 2 van Sigma 120-400 en de 170-500 (mijn voorkeur op dit moment). Kan een goede gebruikte 170-500 kopen maar daar zit geen beeldstabilisatie op. Wat is jullie mening over beeldstabilisatie op deze lens. Wel doen of niet zoveel toegevoegde waarde?