Tussenring Nikon D80

• willem

Hallo,

Ik heb een Nikon D80 met oa een Nikkor AF-S 70-300 lens .

ik kom op mn vakantie,s regelmatig toch nog zoom te kort en wilde eigenlijk eens kijken naar een lens met meer zoom , zag toen in een ander topic dat een Tussenring ook eventueel een optie zou kunnen zijn ,zou me een hoop gesjou schelen .

Is dit in mijn geval op te lossen door een tussenring te plaatsen?

Als ik op zoek ga naar zo,n Tussenring moet ik dan zoeken op toestel of op lenstype?

Zo ja wat zijn de nadelen van zo,n tussenring?

Alvast bedankt , Willem

• Joop

Je hebt geen tussenring nodig maar een extender.

Informatie;

http://www.nikon.nl/family/nl_NL/categories/broad/27.html

Let wel op dat je lichtverlies en kwaliteits verlies krijgt.

Voor gebruik met objectieven met handmatige en automatische scherpstelling

TC-14A - Converteert de brandpuntsafstand van het objectief met een factor 1,4 waarbij slechts één diafragmastop verschil ontstaat (200mm objectieven en kortere brandpuntsafstanden)

TC-14B - Converteert de brandpuntsafstand van het objectief met een factor 1,4 waarbij slechts één diafragmastop verschil ontstaat (200mm objectieven en langere brandpuntsafstanden)

TC-201 - Converteert de brandpuntsafstand van het objectief met een factor 2 waarbij twee diafragmastops verschil ontstaat (200mm objectieven en kortere brandpuntsafstanden)

TC-301 - Een 2x teleconverter die de brandpuntsafstand van het objectief verdubbelt (200mm objectieven en grotere brandpuntsafstanden)

Alleen voor gebruik met AFS-objectieven

TC-14E II - Vergroot de brandpuntsafstand van uw AF-S Nikkor met een factor 1,4 waarbij slechts één diafragmastop verlies optreedt.

TC-17E II - Vergroot de brandpuntsafstand van uw AF-S Nikkor met een factor 1,7 waarbij slechts anderhalve diafragmastop verlies optreedt

TC-20E II - Verdubbelt de effectieve brandpuntsafstand van uw Nikon AF-S objectief zonder dat de kortste scherpstelafstand toeneemt.

Weet niet als deze met je lens samenwerkt maar dat kun je hier vinden

ftp://EFpferfG:dZMhfpUo@ftp.nikon-euro.com/Manuals/uAUooy9ev9/af_lenses-En.pdf

• willem

Geweldig bedankt , voor mij zou de keuze liggen tussen de TC14 , TC17 en de TC20.

Een half stop meer of minder zal in mijn geval niet zoveel uitmaken , ik ga vaak naar landen met veel zon ( Afrika , Azie) en gebruik hem alleen overdag.

Heeft iemand ervaring met èèn van deze converters ?

• Ad

Ook bekend als “teleconverter”

• Ad

Ja, op Canon.

Als je de juiste koopt is er prima mee te werken.

• JeroenW

Ligt er ook wel enorm aan welke 70-300 je hebt. Zo is de VR versie niet compatible met nikon TC's.

• willem

Ik heb de 70-300 VR ja , die past dus niet op de Nikon converters .

Zijn er ander converters waarbij het wel zou kunnen?

• kompjoetervilozoov

Voor die lens meteen voorgoed vergeten.

Croppen geeft beter resutaat en is ook nogal wat goedkoper.

• Joop

Je hebt ook nog de merken Kenko (welke goed uit de test komt) en Soligor.

Wat past of niet past weet ik niet maar hier vindt je ze. Anders stel even de winkelier de vraag welke werkt met je lens.

http://www.fotokonijnenberg.nl/productlist/18403/nikon.html

• JeroenW

Over de kenko 1.4 pro lees je positieve dingen. Ik durf alleen niet met zekerheid te zeggen of VR dan nog werkt.

http://www.stevesforums.com/forums/view_topic.php?id=571682&forum_id=66