Nieuwe spiegelreflex. Help!

• Marlene

Ik heb besloten een spiegelreflexcamera aan te schaffen, maar zie door de bomen het bos niet. Ik begrijp niets van allerlei toevoegingen achter het type en zou graag hier op deze prikpagina in een goede richting gestuurd worden.

Op dit moment heb ik een heel simpel digitaal cameraatje (ter grootte van een pakje sigaretten) wat heel handzaam is tijdens bijv. wintersport. Makkelijk in en uit de jaszak, al skiend hier en daar een fototje maken, op zich een ideaal dingetje, maar heeft duidelijk zijn beperkingen.

Mijn dochter bijvoorbeeld, is een fanatiek basketbalster. Als ik wat leuke foto's van haar wil maken heb ik altijd een leeg veld op de foto. Mijn toestelletje heeft geloof ik wel drie seconden nodig tussen het afdrukken en de uiteindelijke foto. Basketbal is dus duidelijk een te snelle sport voor mijn toestel.

M.a.w. ik zou graag een toestel willen waarmee ik wel leuke actiefoto's kan maken. Ook wil ik dat het niet te zwaar is, gebruiksvriendelijk en niet al te groot.

Het zou zomaar kunnen dat als ik eenmaal de smaak te pakken heb ik nog een serieuze amateurfotograaf wordt. Ik heb wel oog voor kleur en compositie (ben amateur kunstenaar). Ik wordt alleen altijd helemaal tureluurs van al die getallen die rond een camera hangen. Maar misschien ga ik dat ooit nog eens snappen.

Dus wie o wie gaat me vertellen wat voor mij een goede keus is?

Vast bedankt allemaal.

Gr. Marlene

p.s. afgelopen weekend heb ik tijdens een verjaardag een Olympus E510 even geprobeerd. Heb dus een klein referentiekader.

• Joop

Er is maar een manier ga naar fotozaak, en pak dan eens de camera's van Canon en Nikon vast. Andere merken zal ik je niet aanbevelen. Maar goed ieder zijn eigen keus.

En getallen en toevoegingen, Canon en Nikon hebben dit niet daar geld;

Canon

EOS xxxxD - instap camera beginnende met fotografie DSLR

EOS xxxD - instap camera voor gevorderde beginnende fotograaf

EOS xxD - camera voor de semi prof. en de vergevorderde amateur fotograaf

EOS xD - camera voor de prof. fotograaf.

Bij Nikon geld

Dx - Prof. Camera's

Dxx - instap camera beginnende met fotografie DSLR

Dxxx - camera voor de semi prof. en de gevorderde amateur fotograaf.

OP lenzen zul je wel veel getallen vinden en bij Canon geld;

EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM

De codes voor EF objectieven

Elk EF objectief wordt aangeduid met codes die belangrijke informatie geven over de unieke eigenschappen en mogelijkheden van het objectief.

L “Luxury” – Verwijst naar een objectief uit de professionele L-serie – de absolute top in prestatie en inzetbaarheid, met bescherming tegen weersinvloeden en extreme condities. De objectieven uit de L-serie zijn voorzien van speciale optische materialen, zoals fluoriet, ultra-low-dispersion (UD) of super-UD elementen.

IS – De Engelse afkorting voor Image Stabilizer. Objectieven met beeldstabilisatie signaleren en compenseren ongewenste bewegingen en maken daarmee het gebruik van tot drie stopwaarden langere sluitertijden mogelijk. Iets dat bij objectieven zonder IS ondenkbaar zou zijn.

USM – Verwijst naar Ultrasone motor. Een door Canon ontwikkelde technologie voor razendsnel scherpstellen met een superieur koppel.

100-400mm – Verwijst naar de brandpuntafstand en deze heeft weer betrekking op het beeldveld van een objectief. Hoe lager het getal, des te breder het beeldveld; hoe hoger het getal, des te krachtiger zal het objectief voorwerpen op afstand dichtbij brengen. Staat er slechts één getal, dan is het een objectief met een vaste brandpuntafstand. Staan er twee getallen die samen een bereik aangeven, dan gaat het om een zoomobjectief.

f/4.5-5.6 – Verwijst naar het minimale “f-getal” van het objectief, een functie van de diameter van de lensopening. Hoe lager het getal, des te “helderder” en veelzijdiger zal het objectief in het algemeen zijn. Staan er twee getallen, dan geven deze het minimale f/getal aan voor beide grenswaarden van het zoombereik van het objectief.

EF-S – EF objectieven ontworpen voor EOS modellen met de EF-S vatting.

Macro – Soms ook wel close-up lens genoemd. Macro-objectieven bieden de mogelijkheid een beeld - dat minstens net zo groot is als het onderwerp - haarscherp op de film of sensor te plaatsen. Dit is een vergroting van 1:1.

II of III, etc. – Geeft de versie van het objectief aan. Bestaande objectieven worden vaak aangepast om prestaties en toepassingsmogelijkheden te verbeteren.

• rob

Ik ben het met Joop eens ga naar een goede fotozaak en houdt de camera's in je hand en voel hoe hij in je hand ligt.

Als absolute pentaxfan ga ik je geen camera of merk aanraden, dat kun je alleen zelf kiezen.

• Charles

Hoi Marlene,

Je moet hier is kijken. dit is een zeer goede camera voor instappers in de spiegelreflex gebeuren.

http://www.dslr.nl/?cat=reviews&id=1322

Ik heb zelf een pentax k10d. Een super camera.

• JeroenW

Wat vond je van die olympus? Wat wil je eraan uitgeven? Ben je bereid lenzen te wisselen? Ben je bereid wat tijd te investeren om de basis technieken te leren? Heb je misschien nog ergens een oude film spiegelreflex liggen waarvan je de lenzen wilt hergebruiken? Zoja, watheb je?

• Vaarclub

Wat ook helpt is een avondje (nou ja, twee dan :-) ) rondsurfen en sites bezoeken met info over camera's. Daar leer je veel van.

Misschien was je topic wel het gevolg van zo'n surfronde :-)

Succes..

Mijn advies is in iedergeval een gerenomeerd merk te kiezen. Welk mag je zelf bepalen…

• Marlene

Joop, dank je voor je uitgebreide verhaal. Ik ben daar toch wel iets wijzer van geworden. Ik wil inderdaad ook naar een winkel gaan om daar eens te kijken en te vragen. Maar de reden dat ik hier vraag is dat een winkel misschien hun advies beperken tot de toestellen die ze in huis hebben. Bij de camera express hebben ze bijv. niet de Olympus E510 op hun website staan, terwijl ik daar heel goede berichten over gelezen heb.

Tja, en wat vond ik van de Olympus… het was gewoon even wennen voor mij. Ik ben dus alleen mijn pocket-toestelletje gewend en dat is een heel verschil.

En ja, ik had inderdaad al het nodige surfwerk verricht voor ik mijn vraag hier stelde. Het werd er niet simpeler op.

Wat wil ik er aan uitgeven? Ik heb laatst 2 schilderijen verkocht. Die brachten 675 euro op. Dus dat wil ik er max aan uitgeven. Maar als het voor leuk minder kan, dan is dat natuurlijk nog mooier.

Ik wil niet gelijk extra lenzen aanschaffen. Eerst eens rustig kijken wat de camera mij biedt.

Er rolde gisteren een folder op mijn deurmat met daarin een Canon 450D, 18-55mm voor 444 euro. Ik zal eens kijken, misschien is dat wel wat. De prijs staat me in ieder geval wel aan.

Bedankt tot zover voor jullie info.

Gr. Marlene

• Ad

Marlene, of die Canon wat is hoef je je geen zorgen over te maken.

Volgens mijn mening in ieder geval meer dan de Olympus.

• JeroenW

Momenteel zijn de grote dozenschuivers flink aan het stunten. Advies hoef je daar niet te verwachten, scherpe prijzen soms wel.

De 450d is een goede camera met een prettige prijs/kwaliteit verhouding.

Als je echt een heel voordelige instapper wil, de nikon D40 is her en der nog te vinden voor prijzen net onder de 300 euro, Prijzen kun je trouwens hier ook checken:

http://tweakers.net/pricewatch/cat/288?currFilters=&orderField=prijs&orderSort=asc

Om het lastig te maken, er zijn geen echt slechte camera's op de markt, het is een verschil op mogelijkheden, verschillen in voorkeur en wat er aan extra's te krijgen is voor je camera.

• Marlene

Inmiddels heb ik begrepen dat het met de Canon gaat om een niet Nederlands model. Dat houdt dus in dat hij voor eventuele reparatiewerkzaamheden opgestuurd moet worden naar Duitsland (?). Dan ben je hem 2 maanden kwijt.

Maar hoe groot is die kans…