Studio kleur achterwand?

• Ad

Als achterwand. Maar daarvoor pak je rollen.

Witte wanden doe je niet.

Ook al zou iedereen dat doen, ik niet.

En niet om het een of ander, ik ben een prof.

• JohnF

Ik zeg ook niet dat je geen prof bent, Vaarclub geeft aan dat een prof geen witte achterwand neemt. Mijnlijstje is van fotografen die een nette, witte rondwand hebben.

Dus de boodschap naar Loes is, je kan wit, zwart of grijs doen. Zoveel fotografen, zoveel smaken.

Oja, ik verdien ook met fotografie mijn brood.

JohnF

• Vaarclub

John, Heb jij met witte wanden geen last van reflecties?

Bij mij werkten de wanden (voorheen, toen ze nog wit waren) als een groot reflectiescherm. Nu, met zwart, heb ik daar geen last meer van.

Kost wel wat meer (watts) om licht in de studio te krijgen, maar dat terzijde.

• Nikon Sjoerd

Bij studio 3 staat als onderschrift:

“ooit was dit de ‘digitale’ studio, maar inmiddels ingehaald door de tijd. Nu bestemd als packshot-studio en voor het maken van digitale reproducties”

Wat bedoelen ze hier mee?

• JohnF

Jawel, en daar moet je dan ook wat tegen doen, eveneens het plafond als het niet te hoog is. De vraag ging echter niet over de muren maar de achterwand, met andere woorden de wand die als achtergrond gebruikt wordt. De zijwanden kan je zwart schilderen of een zwart gordijn voor maken zodat ze eventueel bewust als reflectiescherm gebruikt kunnen worden.

Mijn antwoord ging dus specifiek over de achtergrond..

Groet

JohnF

• JohnF

Moet ik even het antwoord op schuldig blijven. Ik ken studio 3niet anders als gewoon een kleine studioruimte (de kleinste van de 3). Zou me kunnen indenken dat hier in het verleden denken dat hier het scannen en bewerken plaatsvond.

Nu werken ze met sinar technische camera en sinar middenformaat, beiden digitaal en direct gekoppeld aan een mac.

JohnF

• De Tobfotograaf

Zwart wit gezien,lijkt het mij beter, om links en rechts (evt. achter) zwarte gordijnen bij een witte muur of witte gordijnen bij een zwarte muur op te hangen.

kan je nog eens van inzicht veranderen.

• Al Lee Araya

Ad schreef:

>

> Als achterwand. Maar daarvoor pak je rollen.

>

> Witte wanden doe je niet.

>

> Ook al zou iedereen dat doen, ik niet.

>

> En niet om het een of ander, ik ben een prof.

Ik moest enorm lachen toen ik dit las. Ik denk dat JohnF gelijk heeft maar Ads manier ook kan. Ik weet niet wat prof inhoud. Maar het klinkt inderdaad stoer en een soort van einde discussie.

• Ad

:)

Zo was het niet bedoelt.

Maar als mensen allerlei voorbeelden gaan aandragen van studio's kan ik dat met mijn ruim 30 jaar ervaring ook.

Even voor de duidelijkheid.

Ik heb nog nooit een vaste achterwand gemaakt omdat ik de voorkeur geef aan rollen.

De rest van mijn studio is dus grijs.

Om zwart volledig mat te krijgen in niet eenvoudig. Ik heb gemerkt dat in veel gevallen grijs dus beter werkt dan zwart.