nieuwe camara

• Anja

Hallo,

Ik heb 4 jaar met een canon 350d gefotografeert. Deze is nu stuk, daar ik toch al een hele tijd over wil stappen op een knappere camara is het nu het moment.

Alleen……..ik vind het zo moeilijk om een goede keuze te maken.

Ik fotografeer veel kinderen, zowel in de studio als binnen met daglicht.

Zelf zit ik te denken aan de 50d.

Nu zei laatst iemand ‘als je dan toch wat knaps aan wil schaffen koop dan de 5d’

Wat is het verschil? of is dat een domme vraag?

Kan ik met de 50d een hele tijd vooruit?

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.

Groet,

Anja

• Joop

De 40D is meer dan voldoende voor je. Maar wil je iets meer megapixels neem dan de 50D.

De 50D is een uitgebreide versie van de 40D. Daar kun je jaren mee vooruit, Het is een semi Prof camera. En je zult het verschil zien vergeleken met je 350D.

Vooral de ergonomie is stukken beter dan de 350D.

En de 5D is een prof. camera. Of je moet bereid zijn 2300 euro over te hebben voor een camera. En deze is zo duur door een sensor die het formaat heeft van de oude analoge (negatief) camera, ook wel Full Frame genoemd.

Alle EOS camera hebben, behave de 1D (1,3x crop) en de 5D (1,0x crop) een cropfaktor van 1,6x. Dat wil zeggen dat ze een kleinere sensor hebben.

• JeroenW

De oude 5d is wel een stuk goedkoper geworden nu z'n opvolger uit is. Tenzij Anja erg ruim bij kas zit denk ik dat een 40d de meest prettige keuze is.

• Ad

Je kunt met de 50D een hele tijd vooruit.

Wat voor objectieven heb je?

Lang niet alle objectieven die je op de 350D gebruikt kun je op de 5D gebruiken.

De 5D is een FullFrame en dat is wel even wat anders.

Voor in de studio is met de juiste lens de 5D helemaal 100% goed.

• Anja

Hoi,

Wat wil dan ‘fullframe’ zeggen?

• JeroenW

Dat de sensor even groot is als een kleinbeeld film.

• Anja

en dan heb je de kwaliteit van een kleinbeeldbeeld of zo…………………

• Ad

Dan heb je geen cropfactor.

M.a.w. dan is 50 mm ook 50 mm

• JeroenW

Cropfactor speelt meer een rol. Kwaliteit komt daar eigenlijk vanzelf bij. Voor hobbyist alleen interessant, vind ik, als je veel in erg grote formaten werkt en/of je echt veel geld in je hobby wilt steken.

• kompjoetervilozoov

Joop schreef:

>

>

> De 50D is een uitgebreide versie van de 40D. Daar kun je

> jaren mee vooruit.

Bij de meesten gaat ie mee tot de 60D (1 jaar)