spiegelreflex of niet?

• marianne

Hallo!

Ik zit hier een beetje rond te neuzen, en zie dat er erg veel met spiegelreflexcamera's wordt gewerkt/gespeeld. Is een eventuele vraag over een “gewone” digitale camera hier welkom, of word ik dan heel hard uitgelachen…?

Groetjes, marianne

• Joop

En foto is een foto, waarmee gemaakt doet er niet toe.

Dus je bent welkom op deze prikpagimna. En je wordt niet uitgelachen.

Want het is zo de fotograaf maakt de foto, de camera is verder het hulpmiddel.

Ik heb een DSLR maar ook daarnaast een gewone simpele digitale camera.

• Ad

Zo is het Joop.

Marianne,

Veel mensen die hier schrijven hebben meer verstand van de DSLR body's en de objectieven die daarbij gebruikt worden.

Tevens is het bespreken van een foto iets makkelijker als je weet wat een camera kan.

Maar uitlachen is niet aan de orde.

Hier en daar wat geplaag, maar uiteindelijk gaat het allemaal om het plezier wat fotografie ons geeft.

Die passie delen we.

• Brulboei

Zelf heb ik ook in dubio gestaan, een spiegelreflex of een gewone digitale camera. Ik heb een tussen oplossing gekocht, de Panasonic FZ28, met 18x optische zoom, beeeldstabilisatie en 10.1 megapixels. De kwaliteit van de foto's in zeer goed. De camera bied erg veel instelmogenlijkheden.

Lees dit maar eens, www.letsgodigital.org/nl/20536/panasonic-lumix-test/

• JeroenW

Zolang je niet meteen met je megapixels loopt te pochen lachen we niet zo snel hoor.

• Joop

Foto is gemaakt met 220 Canon G10 foto's en de file is 59,783 X 24,658 pixels of 1,474 megapixels groot.

http://www.davidbergman.net/blog/2009/01/22/how-i-made-a-1474-megapixel-photo-during-president-obamas-inaugural-address/

En hier vindt je meer informatie hoe de foto gemaakt is.

http://www.gigapan.org/?window_height=871&window_width=1259

• Ad

Heeft Obama nou een peuk in z'n hand?

• marianne

Daar ben ik weer!

Bedankt voor jullie reacties! Blij dat ik niet word uitgelachen;) als ik wat wil vragen. Nee hoor, Jeroen, ik poch niet met al mijn megapixels.

Oké, hier dan mijn vraag. Ik lees hier over objectieven van zoveel tot zoveel mm. Zelf heb ik gister een (niet echt heel simpele) Canon Powershot SX10 IS gekocht, met 20 x zoom. Dit, omdat ik erg veel dieren fotografeer, vogels rondom het huis, en dieren van de kinderboerderij. Als een varken aan het bevallen is kom ik liever niet te dichtbij…

Het gaat mij ook om het binnenshuis fotograferen met minder ruis dan mijn FujiFinepix 5600 laat zien. Op deze Canon kun je ook een aparte flitser zetten (altijd een leuk verjaardagscadeau ofzo), dus dat leek mij erg interessant.

Mijn vraag is de volgende: als je 20 x optische zoom hebt (digitaal staat uit), bij welk objectief zou dat dan in de buurt komen? En heeft iemand ervaring met bovengenoemde Canon?

Groetjes, marianne

• De Tobfotograaf

Het een en ander kun je zelf uitrekenen. Niet dat wij dat niet kunnen of willen, maar het is vrij simpel en zelfs ik kan het.

Ga je een compact vergelijken met een DSLR, dan worden de schijnbare brandpuntafstanden van de compact vergeleken met een DSLR met een FF(full frame) zeg maar de oude 24x36mm film-formaat.

Ga je met bijv. een 5D fotograferen, dan kan je voor objectieven (scheld een objectief niet uit voor lens) dan kun je de schijnbare brandpuntafstand hanteren.

In het typenummer van het objectief is de juiste brandpuntafstand (bij een zoomobjectief een range) te herkennen.

Ga je met een APS-c formaat fotograferen, dan heeft de DSLR een kleinere chip ter beschikking. Het LIJKT er op, dat je met een grotere brandpuntafstand fotografeert. Dit is niet zo. Eigenlijk wordt er een randje van je foto afgesneden en op zijn engels is dat “croppen”. Daar komt dus ook de cropfactor vandaan.

Bij een DSLR wordt de cropfactor vermeldt en bij een compact de equivalent of schijnbare brandpuntafstand.

Bij een cropfactor lijkt het op meer tele, maar minder groothoek.

Elk nadeel heb zo zijn voordeel.

Zo heeft de 40D een cropfactor van 1,6 en moet je voor het restant afbeelding, deze met 1,6x vergroten om eenzelfde grote afbeelding te krijgen, echter het randje is zo ver uitvergroot dat die niet meer op de foto past, die ben je gewoon dus kwijt. Wel heb je dus “meer tele”. Mocht je nu nog meer vragen hebben, gewoon niet bang zijn maar vragen.

• kompjoetervilozoov

De vraag was:

Mijn vraag is de volgende: als je 20 x optische zoom hebt (digitaal staat uit), bij welk objectief zou dat dan in de buurt komen?

Antwoord: Er is voor een gangbare camera geen objectief met 20x optische zoom.