Calibreren monitor

• De Tobfotograaf

Nou is mij pas wat opgevallen met LCD monitoren. Iets dat volgens mij met calibreren te maken heeft, maar niet er mee te verhelpen.

Wat is het geval. Zelf los ik (heeft niets met fotografie temaken) sudoku-puzzels op. Dat doe ik met een zelfgemaakt Sudokuraampie, wat voor mij niet het denkwerk doet, naar wel controlebrekeningen. Op dat raampe heb ik die 9 vakken 2 verschillende kleuren gegeven. Echter er staan meerdere sudokus op een scherm onder elkaar. Van de bovenste zijn de kleurverschillen groter dan de kleuren onder op het scherm. Nu is dat voor Sudoku's niet, maar voor foto's wel van belang. Wat doet een calibrator met dat verschil, of heeft dat te maken met de inkijkhoek van je monitor. Dit verschijnsel heb ik op meerdere monitoren gezien.

Zijn er meerdere fotografen die daar ook last van hebben en wat is daar aan te doen?

• Gregoir

Dit heeft alles te maken met de kijkhoek van het scherm en niet met calibreren.

De kijkhoek van een dergelijk scherm kun je niet wijzigen.

Ze zijn daarom ook niet geschikt voor beeldbewerking. Zodra je wat hoger of lager zit of meer rechts of links verandert de helderheid en daarmee ook de kleurverzadiging. Laptops hebben er vaak het meeste last van.

Groet,

Gregoir

• De Tobfotograaf

Dat betekent dat je een monitor dus niet hoeft te calibreren, toch?

• Gregoir

Voor beeldbewerking is calibreren noodzakelijk. Vergelijk het maar met een weegschaal. Die moet je eerst op nul zetten voor een goed weegresultaat. Zo ook met je monitor. Die moet eerst op een neutrale kleurweergave, helderheid en contrast gezet worden middels calibreren.

Maar daardoor ben je nog niet verlost van die vervelende kleur- en helderheidsverschillen als gevolg van de beperkte kijkhoek die de monitor heeft.

Gregoir