lensvraag

• HarryS

Ik raak in de war. Een maand of 6 geleden heb ik een Canon 5D gekocht met een Lens 24-105mm L IS USM. Het bevalt mij prima. Toen vertelde ik ook dat ik zou gaan sparen voor de 100-400mm wat de zaak een leuke combinatie vond. Nu, een half jaartje later kom ik weer bij die zaak en begin over de lens. Helaas wordt deze me NU afgeraden. Beter is een 70-200. Die kombineert beter met mijn sensor en geeft dan een hoger kontrast…. Ik heb fullframe dus hoezo dan die combi met mijn sensor?

Ik ben even de draad kwijt. Kan iemand mij uit de droom helpen?

Gr. HarryS

• JeroenW

Wat wil je van je tele? Veel bereik? Lichtsterk? Snel?

• HarryS

Lichtsterk. Maar mijn vraag was waarom eerder een 70-200 dan een 100-400?

• HarryS

Maar mijn vraag was waarom eerder een 70-200 dan een 100-400? Met mijn sensor? Dat begrijp ik dus niet.

70-200 voor snel en lichtsterk

100-400 voor veel tele

Dat heb ik wel door.

• JeroenW

Ik ook niet. Beide zijn toch fullframe lenzen? Photozone heeft ze alletwee staan, ga daar 's lezen.

Ik zou persoonlijk de 100-400 kiezen maar da's omdat ik dol ben op vogeltjes

• HarryS

Okido Jeroen, Zo dacht ik er ook over en in principe was ik ook van plan de 100-400 aan te schaffen, Ik ga even op Photozone kijken. Ik denk dat ik nog bij bij mijn eerste idee blijf…….100-400.

Bedankt in ieder geval voor het meedenken.

Groet HarryS

• De Tobfotograaf

Zelf heb ik ook al jaren een 100-400. Even voor je de voor en nadele op een rij zette

de 100-400 is vrij zwaar en vind ik persoonlijk niet echt handelbaar. Voorheen de oude objectievenserie (FD) had ik een 400 (geen zoom) daarmee kon ik met 2x extender makkelijker uit de hand fotograferen dan de 100-400 met IS.

de 100-400 heb ik aangeschaft om i.c.m. een FF te fotograferen. de 5D heeft dat, echter in den beginne waren er alleen onbetaalbare FF's. Inmiddels heb ik bijna een jaar een APS-c en dat is nou weer geen goede combinatie. Waarom? omdat ik wilde voorkomen om nodeloos veel van obtiek te moeten veranderen. Immers een 100-400 lijkt op APS-c formaat een 160-640 te worden. en met 100 kun je vaker overweg dan een 160. Verder is zeker met zonnekap het een echte windvanger en zou bij een vergelijking tussen autótests hoog scoren op zijwindgevoeligheid. Maar dit is weer met statief en/of hogere ISO te compenseren.

Voor het dragen gebruik ik een manfrotto snelkoppelinsplaat, dat draagt makkelijker, maar voor de rest is het best wel een aanrader.

Voor APS-c zou mijn voorkeur naar de 70-200 IS-USM gaan en GEEN ander.

Kijk maar eens naar PHotozone.de

• JeroenW

Ben wel benieuwd wat Ad ervan denkt eigenlijk

• Ad

Ik gebruik geen 5D met een dikke tele.

Kan me dus voorstellen dat de 100-400 donkere hoeken geeft of andere problemen.

Aan de andere kant wordt de lens opgegeven als “ geschikt” voor de 5D

Als je graag in de natuur fotografeert is het dus een hele mooie lens.

Probeer hem gewoon in de winkel. Neem je body mee en maak een paar foto's op elk uiterste bereik en in het midden.

Meet de lens nog snel genoeg, donkere hoeken, en over of onder belichting.

Het is geen “broodje van de bakker” dus heel zeker testen.

Tip!

Kijk ook bij Sigma in de EX serie. ( echt alleen de EX serie)

• HarryS

Ik heb op Photozone gekeken en het een en ander vergeleken. Ook heb ik de oordelen van Tobfotograaf, JeroenW en Ad onder de loep genomen en toch wat beter op de 70-200 gaan letten. En ja, uit proberen wilde ik zowiezo eerst. Het is nogal een prijzig lensje.

Bedankt en groet HarryS

ps: misschien toch 70-200? Ik laat het t.z.t. weten.