rode ogen en compacte camera's

• MNQ

Hallo,

Ik ben in het bezit van een Sony DSC-T9 en bij het maken van foto's met flits krijg ik te vaak foto's met rode ogen. De stand “rode ogen” haalt ook weinig uit. Nu weet ik dat dit een euvel is dat bij compactcamera's hoort ivm de lens en flits die te dicht bij elkaar staan. Toch wil ik graag weten welke compactcamera hier het minst last van heeft. Mijn voorkeur gaat nl. uit naar een compactcamera ipv van een digitale spiegelreflex. Kan iemand mij hierover adviseren? Op dit moment ben ik erg gecharmeerd van de Lumixcamera met groothoeklens, is dit een beter alternatief.

Groet

MNQ

• JeroenW

Je zou ook kunnen kijken naar een camera waar een externe flitser op kan. Ander alternatief is er eentje zoeken die je (semi) handmatig zo kan instellen dat de flits niet al te veel licht hoeft af te geven.

• JohnF

Hoeveelheid flits is niet zo bepalend. In donkere ruimtes staan de pupillen wijd open en krijg je, als de flitser dicht bij het objectief zit, rode ogen. Voorflitsen (rode ogen instelling) helpt wel eens maar niet altijd. Externe flitser is de enige goede oplossing.

JohnF

• Dranoel

hallo Monique,

de compactcamera-serie van Canon G5 t/m G10 heeft een externe flitseraansluiting en daardoor minder rode ogen.

Bovendien is deze serie superieur te noemen!!

• kompjoetervilozoov

De G3 had ut ook al hoor…..

• De Tobfotograaf

Mensen met een donkere huidskleur (en ogen), hebben er ook bijna geen last van.

Niet recht naar de flitser kijken geeft ook iets verbetering.