afbeelding staat scheef

• monique

Heb enkele foto's in mijn bestand welke ik wil corrigeren, maar weet niet op welke manier. Heb fotobewerkingsprogramma's; “Photofiltre” en “Gimp”. Het probleem is nl. dat het onderwerp (bijv. een lantaarnpaal of de zeespiegel welke enigszins schuin staat) niet loodrecht op de foto staat. Hoe kan ik de foto's zo bewerken dat de onderwerpen recht op de foto's komen te staan? Heb al enige tijd met de fotobewerkingsprogramma's "gestoeid, maar ik kom er helaas niet uit. Kan iemand mij uitleggen hoe ik dit kan oplossen?

• Ruud

Ik niet, althans niet zonder de foto te zien.

Er zijn verschillende oorzaken voor het scheefstaan van voorwerpen op een foto te noemen.

De camera kan scheef zijn gehouden, het voorwerp stond al scheef, of is er sprake van dat het soort vertekening dat je heel vaak opvalt bij het fotograferen van gebouwen die achterover vallen. Of misschien gewoon een vertekening door de (groothoek)lens?

De laatste twee redenen vragen een andere aanpak dan de eerste.

• rob

Kun je de foto hier plaatsen, ik werk zelf met photofiltre studio en daar zit horizon correctie in.

Ik weet niet of het ook in het gewone photofiltre zit.

In ieder geval zit het bij mij onder het kopje afbeelding.

Wat je ook kunt doen is ook onder afbeelding vervormen kiezen en dan vrij roteren.

• De Tobfotograaf

de monitor al eens gedraaid?

• monique

Via roteren en daarna bijsnijden is het me gelukt de onderwerpen op de foto mooi recht te zetten. Bedankt voor je advies Marlies.

• Dranoel

Neems eens voor de aardigheid faststone-image !!

te verkrijgen op www.faststone.org

Een zeer correct basis/beginnersprogramma

• dolf

MET PICASA 3,., KAN JE HEEL GEMAKKELIJK JE FOTO CORRIGEREN.

• nikonsjoerd

Ze gaf al aan dat het gelukt is. En na een half jaar reageren heeft denk ik niet zoveel zin meer… net als schreeuwen.

• Acapulco

Ach, het was toch goed bedoeld?

En wie weet hebben anderen nog iets aan die informatie.

Maar ik geef toe dat het hoofdletter gebruik nogal schrewerig overkomt.