Eilat en Timna

• Tamar

Timna (Salomon's mijnen) snachts;

Timna overdag, vlak voor zonsondergang;

Pomela's plukken;

• JeroenW

OK, nummer 1, jammer dat je statief thuis lag. Interessant, wil er meer van zien. Statief improviseren was geen optie?

Nummer 2, mooi compositie, straalt balans van uit. Helaas de grond nogal onderbelicht en dus ruizig.

Nummer 3, heel leuk moment, heerlijke kleur maar zo ontzettend jammer dat je camera blijkbaar op closest subject AF stond. Had op de ogen gefocust en je had echt een juweeltje gehad. Bij een dergelijke plaat de persoon wazig laten kan wel werken als je iets meer voorgrond hebt en als je lens zover open kan dat je de persoon echt goed wazig ziet.

• Tamar

Ha jeroen! Ik heb nog steeds geen statief, dit is op het dak van de auto, en maar gokken wat erop komt :D, maar ik wilde zo graag de nachtstand een keer goed uitproberen. Morgen even de rest uploaden.

Foto 2 zag ik nu ook weer een scherpteprobleempje die ik eerst niet zag…ik blijf toch daarmee klooien en dat geldt ook voor;

Foto 3 staat de camera op AF-c dat is dan blijkbaar die closest subject? Ik ben er nog niet helemaal uit, wanneer ik wat het beste kan gebruiken. Moet echt rap een cursusje :) die kleuren ben ik wel blij mee, want ik heb eindelijk de witbalans beter door en ik heb nu een eigen instelling die goed werkt voor mij.

Met de focusdingen merk ook dat ik met de Fuji veel meer gladgestreken kreeg, daar merkte je die focusverschillen niet zo heel erg mee, hier zie je alles en soms krijg ik het dan maar niet op het punt waar ik het wil hebben.

Bedankt voor het commentaar! (Ik leer hier veel van)

• JeroenW

Lees die handleiding ‘s goed door. Je hebt AF-A, AF-C en AF-S, dat bepaalt hoe vaak er gefocust wordt. Daarnaast heb je ook de optie’s om zelf een punt te kiezen of de camera het te laden doen.

Als je geen statief hebt, zoek dan een stationair object (zoals een auto) gebruik een kledingstuk. Zet de camera op stand A, kies een diafragma rond de f8. Laat de camera afgaan via de zelfontspanner. Dit lukt meestal vrij aardig. Is je beeld toch te donker omdat er een lamp in het beeld zit ergens ga dan over op M en begin met een sluitertijd van een seconde of 3.