Beginnen met fotografie

• Stoter

In mijn zoektocht naar een leuke hobby ben ik via mijn vrouw op fotografie uitgekomen. Mijn vrouw is namelijk hobby-visagiste…vandaar.

Nu weet ik dat fotografie geen makkelijke en geen goedkope hobby is en wil ik dus voorkomen dat ik een slechte start maak door als een nitwit apparatuur te kopen waarmee ik al snel niet meer vooruit kan….

Mijn doel is om uiteindelijk glamourshoots te kunnen gaan doen in samenwerking met mijn vrouw.

Mijn vragen aan jullie zijn……

- Welke camera en bijpassende lenzen raden jullie mij hiervoor aan.

- Welke toebehoren zijn essentieel als starter

- Welke “photoshop”software heeft jullie voorkeur…

• JeroenW

Glamour enzo ontkom je eigenlijk niet aan wat studio spul. Dat kan heel uitgebreid met meerdere lampen, flitsers, achtergronddoek enzo maar je kan ook klein beginnen met een of 2 oude flitsers, een statiefje, een paraplu en een zelf geknutselde softbox.

Wat ik sowiso aanraad is ga je ‘s inlezen, ga ’s wat camera's vasthouden, stel een budget vast. JE zult eerst moeten leren lopen voordat je kan rennen.

Software… voor conversie van nikon raw spul geef ik de voorkeur aan capture nx. Voor wat jij wilt ontkom je niet aan photoshop. Wat je tegenwoordig aan glamour ziet is een combinatie van een goede camera, goede lens, uitgekiende verlichting en photoshop.

• Vaarclub

Een prima starterset voor het studiowerk is een Falcon Eyes 300 w set.

Prijs ongeveer rond de 400 euro.

• richart

Ik ben ook een beginner. Met een vriend die wel ervaren is heb ik het eea besproken. Onlangs heb ik een Nikon D90 aangeschaft, voor een beginner wel een nogal geavanceerde camera en niet de meest ‘goedkope’, maar hij biedt op zijn minst ook de instapmogelijkheden die een instapmodel dus ook heeft, en je hebt er voor de lange termijn nog steeds veel aan. Mijn gedachte was, nu een ‘instapmodel’ en over bijv. 2 jaar een semi-professioneel model, dan kun je beter voor die 2 jaarsinvestering accesoires en uitbreidingen aanschaffen.

Je hebt soieso al bij de aanschaf een (extra) lens, een goede kaart, tas en evt statief nodig, dan heb je m.i. een goede basis. Ga met die basis eerst een tijd experimenteren en leer je de beginselen van witbalans, sluitertijd, scherptediepte, diafragma en lichtgevoeligheid aan.

En spit de discussies op dit forum eens door, ze helpen mij ook een goeie kant op, je merkt dat er een aantal experts aanwezig zijn die veel weten en ook vaak reageren zie boven :)