HDR, is de hype voorbij?

• Vaarclub

Zelfs op dit forum is er niet veel informatie te vinden over HDR.

Was HDR even een hype en is het over? of zijn er nog diehards die met HDR werken.

Ben benieuwd naar de reacties.

• Ad

Af en toe.

• Vaarclub

Welk programma gebruik jij daarvoor Ad?

• Ad

Soms vanuit CS3

Soms zelf maken

Maar zoals gezegd, ik doe dat nog maar heel af en toe.

• JohnF

Ik weet niet of het een hype was/is, maar de nieuwe sensors hebben een groter contrastbereik dan de oudere. Ik heb van Nikon de D100, D200 en D300. De laatste twee kunnen contratsen veel beter aan dan de D100.

Dus is de nood voor HDR minder.

JohnF

• Ad

Klopt John,

Soms is het nog leuk om een plaat nog even dat extra te geven, maar dat is afhankelijk van wat je wilt maken.

Zoals jullie weten ben ik niet zo'n “bewerker”.

• JeroenW

Vind ik veel interessanter. HDR zie je op flickr altijd wel een hoop aandacht trekken maar een hoop daarvan zien er zo kunstmatig uit.

Wat ik wel ‘s doe is 2 opname’s nemen van een landschap of een raw 2 keer “ontwikkelen”. In photoshop op 2 lagen en met het gummetje ervoor zorgen dat zowel de lucht als het land goed zijn.

Maar ja, da's eigenlijk ook een kunstgreep om meer bereik te krijgen.

• Charlotte

Heren,

foto's maken kan ik, technische kennis is niet goed (net zoals je me nooit wat van een pc kan uitleggen). Kunnen jullie uitleggen wat hdr is in lekentaal? Ben wel benieuwd… Heb gegoogled: zie nu veel foto's en technische uitleg, maar wat is het in ‘charlotte’-taal?

• Joop

Je neemt 3 foto's van 1 onderwerp; 1 maal onder belicht , eenmaal normaal belicht en eenaal over belicht, legt deze op elkaar met photoshop. En viola je hebt HDR.

Dit is even heel simpel gezegd HDR fotografie.